1 800 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
säkra värmepump?
jobbar som cerfifierad elektriker och har gjort i snart 5 år...
men nu har det kommit till att jag ska koppla en nära väns värmepump...
och en värmepump har jag aldrig kopplat in, då jag vanligtvis går på nyinstallationer.
men själva kopplingsbiten och dimensionering av kablar är inget problem utan det jag är lite osäker på är hur mycket jag ska säkra av värmepumpen på...
inkommande ström i huset ligger säkrat på 20A, medan huvudsäkringar till centralen ligger på 16A vilket även är det som han betalar abonnemangskostnad för.
men då inomhusdelen(pannan) är på 9kw så behöver den 3*16A
och utomhusdelen(värmepumpen) är på 6kw tänkte jag även säkra den på 3*16
för att vara på den säkra sidan vid startströmmar och liknande, sen kommunicerar dem imellan med en nätverkskabel...
men min fråga är håller 16A huvudsäkringarna på centralen om jag kopplar in dessa två värmepumpsdelar?
tackar för svar och gärna från annan behörig instrallatör! :wow:
men nu har det kommit till att jag ska koppla en nära väns värmepump...
och en värmepump har jag aldrig kopplat in, då jag vanligtvis går på nyinstallationer.
men själva kopplingsbiten och dimensionering av kablar är inget problem utan det jag är lite osäker på är hur mycket jag ska säkra av värmepumpen på...
inkommande ström i huset ligger säkrat på 20A, medan huvudsäkringar till centralen ligger på 16A vilket även är det som han betalar abonnemangskostnad för.
men då inomhusdelen(pannan) är på 9kw så behöver den 3*16A
och utomhusdelen(värmepumpen) är på 6kw tänkte jag även säkra den på 3*16
för att vara på den säkra sidan vid startströmmar och liknande, sen kommunicerar dem imellan med en nätverkskabel...
men min fråga är håller 16A huvudsäkringarna på centralen om jag kopplar in dessa två värmepumpsdelar?
tackar för svar och gärna från annan behörig instrallatör! :wow:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det följer väl med effektvakter?