1 800 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
säkra värmepump?
jobbar som cerfifierad elektriker och har gjort i snart 5 år...
men nu har det kommit till att jag ska koppla en nära väns värmepump...
och en värmepump har jag aldrig kopplat in, då jag vanligtvis går på nyinstallationer.
men själva kopplingsbiten och dimensionering av kablar är inget problem utan det jag är lite osäker på är hur mycket jag ska säkra av värmepumpen på...
inkommande ström i huset ligger säkrat på 20A, medan huvudsäkringar till centralen ligger på 16A vilket även är det som han betalar abonnemangskostnad för.
men då inomhusdelen(pannan) är på 9kw så behöver den 3*16A
och utomhusdelen(värmepumpen) är på 6kw tänkte jag även säkra den på 3*16
för att vara på den säkra sidan vid startströmmar och liknande, sen kommunicerar dem imellan med en nätverkskabel...
men min fråga är håller 16A huvudsäkringarna på centralen om jag kopplar in dessa två värmepumpsdelar?
tackar för svar och gärna från annan behörig instrallatör! :wow:
men nu har det kommit till att jag ska koppla en nära väns värmepump...
och en värmepump har jag aldrig kopplat in, då jag vanligtvis går på nyinstallationer.
men själva kopplingsbiten och dimensionering av kablar är inget problem utan det jag är lite osäker på är hur mycket jag ska säkra av värmepumpen på...
inkommande ström i huset ligger säkrat på 20A, medan huvudsäkringar till centralen ligger på 16A vilket även är det som han betalar abonnemangskostnad för.
men då inomhusdelen(pannan) är på 9kw så behöver den 3*16A
och utomhusdelen(värmepumpen) är på 6kw tänkte jag även säkra den på 3*16
för att vara på den säkra sidan vid startströmmar och liknande, sen kommunicerar dem imellan med en nätverkskabel...
men min fråga är håller 16A huvudsäkringarna på centralen om jag kopplar in dessa två värmepumpsdelar?
tackar för svar och gärna från annan behörig instrallatör! :wow:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det följer väl med effektvakter?
Brukar väl finnas rekommendationer i bruksen om avsäkring?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Uppfattade inte var du placerar effektvakten, men de ska ju helst avläsa inkommande i mätarskåpet
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vad är det för pump förresten?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det borde ju stå vad för storlek på huvudsäkringarna den behöver. Pumpen går väl sedan att ställa in på rätt A tal, sen sköter effektvakten resten.
det har jag dålig koll på, då jag inte har papprena hemma...men jag lyckades inte hitta någon utnämd säkringsstorlek då jag kollade,
men det jag ville veta var ju om det klara sig på tex maxeffekt...
för vill ju inte koppla in det å sen när vinter och kyla kommer så smäller säkringar kors å tvärs,
men det jag ville veta var ju om det klara sig på tex maxeffekt...
för vill ju inte koppla in det å sen när vinter och kyla kommer så smäller säkringar kors å tvärs,
Vi har 16A huvudsäkring och vp + elpanna som drar 2 kW + 9 kW (jag misstänker att de 6 kW du säger att utedelen är på är vad den ger i värmeeffekt, inte vad den drar i eleffekt).
Vid installationen undrade elektrikern om vi ville säkra upp till 20 A för att vara på den säkra sidan men vi bestämde oss för att testa. Nu har vi kört två vintrar med 16 A huvudsäkringar och det har fungerat utan problem (i Skåne). De få dagar det är -15 ute brukar vi bara tänka på att inte köra spis, diskmaskin, tvättmaskin etc samtidigt men hittills har huvudsäkringen aldrig löst. Vi har ingen effektvakt. Jag tror aldrig värmepatronen har gått in med mer än 4 kW.
Vid installationen undrade elektrikern om vi ville säkra upp till 20 A för att vara på den säkra sidan men vi bestämde oss för att testa. Nu har vi kört två vintrar med 16 A huvudsäkringar och det har fungerat utan problem (i Skåne). De få dagar det är -15 ute brukar vi bara tänka på att inte köra spis, diskmaskin, tvättmaskin etc samtidigt men hittills har huvudsäkringen aldrig löst. Vi har ingen effektvakt. Jag tror aldrig värmepatronen har gått in med mer än 4 kW.
Klicka här för att svara