2 214 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Läckströmmar i gamla maskiner
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Planerar elen i grannens garage (just det, han med sågen), modell större - ca 10x20 meter stort.
Där vill han ha div maskiner som inte införskaffats ännu men som sannolikt är tillverkade före det att många läsare här är födda...
Pelarborr, metallsvarv, batteriladdare, elsvetsar, elpatroner, hudrualkompressorer, mm, dom flesta som vanligt av modell större.
Frågan är hur många JFBer som kommer att krävas. Har någon erfarenhet av vilka läckströmmar som brukar förekomma i gamla maskiner?
En modern tvättmaskin kan ju läcka 3-5mA.
Där vill han ha div maskiner som inte införskaffats ännu men som sannolikt är tillverkade före det att många läsare här är födda...
Pelarborr, metallsvarv, batteriladdare, elsvetsar, elpatroner, hudrualkompressorer, mm, dom flesta som vanligt av modell större.
Frågan är hur många JFBer som kommer att krävas. Har någon erfarenhet av vilka läckströmmar som brukar förekomma i gamla maskiner?
En modern tvättmaskin kan ju läcka 3-5mA.
det ska gå att ha dom över en vanlig 30mA, om det är friska grejer och inga fulkopplingar inuti maskinerna.
svetsar kan dock lösa ut en JFB om det är läckströmmar i trafon.
sätt gärna upp ett antal uttagslådor med 1st 16A, 1st 32A och ett par 230uttag längs en slinga i verkstaden, varje uttagslåda har då sina egna säkringar och JFB, vilket blir mer praktiskt än en hel central.
mata slingan med 5G10 säkrad 35A (alltså direkt från huvudsäkringarna om dom är så kraftiga)
belysning och övrig el kan ju matas från en mindre enradig normcentral längs denna huvudslinga.
svetsar kan dock lösa ut en JFB om det är läckströmmar i trafon.
sätt gärna upp ett antal uttagslådor med 1st 16A, 1st 32A och ett par 230uttag längs en slinga i verkstaden, varje uttagslåda har då sina egna säkringar och JFB, vilket blir mer praktiskt än en hel central.
mata slingan med 5G10 säkrad 35A (alltså direkt från huvudsäkringarna om dom är så kraftiga)
belysning och övrig el kan ju matas från en mindre enradig normcentral längs denna huvudslinga.
Antar att maskinerna ska matas via CEE-uttag eftersom JFB nämns. Annars är ju fast anslutning ett alternativ så kan du sätta en 300mA för brandskyddets skull (eller ingen alls för delen om man nu tänker så).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Smart ide med uttagslådor som det finns en uppsjö av. Ska visa upp detta för honom. Men dom kostar antagligen ganska rejält?
Han behöver övertalas en smula för han tror att ingen JFB kommer att hålla för hans gamla maskiner.
Jag kan ju isolationsmäta på dom han redan har.
Han behöver övertalas en smula för han tror att ingen JFB kommer att hålla för hans gamla maskiner.
Jag kan ju isolationsmäta på dom han redan har.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag tror inte ålder har någon större betydelse, är isoleringen torr och ren så funkar det utan problem, dessutom så är han troligen ensam och kör en, max två maskiner samtidigt.
Jag har en massa jox och det är bara 2 av morsans strykjärn och en datornätdel som löst JFB, alla mina maskiner och svetsar uppvisar en avbrottsfri funktion.
Protte
Jag har en massa jox och det är bara 2 av morsans strykjärn och en datornätdel som löst JFB, alla mina maskiner och svetsar uppvisar en avbrottsfri funktion.
Protte
Jag trodde att största problemet med läckströmmar till jord från apparater med hela kablar kom från diverse filter. I synnerhet när det finns en frekvensstyrning med i bilden. Är maskinerna gamla finns det väl inte så mycket till filter i dem? Ännu mindre några frekvensstyrningar.
Erik
Erik
Provade göra en korrekt anläggning med JFB osv i en hall för metallbearbetning med lite äldre maskiner och det funkade inte ALLS. DIV styrskåp mm hade såna jordfel att vi var tvugna att skippa det..kommer inte ihåg om det var uppemot 50+jordfel som hittades. SÅ, KOLLA detta innan du installerar 
edit, såg nu att detta var en gammal tråd.
edit, såg nu att detta var en gammal tråd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Jordfel lagar man, eller så kasserar man maskinen. Jag var ute efter "normala" läckströmmar.
Klicka här för att svara