Likspänning är det som gäller på pexkablar rekommenderas detta inte utsätta kabeln för länge då kan man testa med 0,1 Hz så polariteten skiftar efter några sekunder. Vad gäller mätområde bör den ha minst 250, 500 och 1000 V men 50 V kan vara bra vid lågohmiga fel.
Kolla även så man kan låsa testknappen, Meggers enkla variant behöver man 3 händer för att manövrera.

Med magnetiska prober får man en hand tillbaka. Elman verkar prisvärd.

Rikard Ågren skrev:
Med magnetiska prober får man en hand tillbaka. Elman verkar prisvärd.
Bra tips Rikkard! d^_^b
Fast med låsbar knapp ändå..

Självklart låsbar :) axel/nackrem är inte fel heller, så att instrumentet får vila på magen

Mikael_L
Varför är det viktigt med 1000V för en amatör?

Jag har ikväll använt Klasses megger för att lokalisera jordfel i min golvvärme. Kunde jag i och för sig gjort med multimetern jag fick gratis för 10 år sedan också, men ändå.

Kan mäta med 1kV.

Den är 1000V CATII, borde det itne vara CATIII egentligen?

Mikael_L
-MH- skrev:
...Den är 1000V CATII, borde det itne vara CATIII egentligen?
600V Cat III räcker för alla amatörer, då klarar den kortslutningsström fas -> fas i fasadmätarskåpet.

Som amatör mäter man minst sagt ohyggligt sällan direkt på transformatorns sekundärsida eller i matningsskåpen ute vid gatan. (Vilket kräver cat IV för en hög personsäkerhet)

edit: Men ärligt talat begränsar en 25A diazed max kortslutningsström så pass mycket att cat II nästan borde anses räcka.

Redigerat:
Jo, men denna var bara CAT II (2).

Tack för svaren som pekar på likspänning! En hembyggd "hobbymegger" är nog uppsatt nånstans på den enorma att-göra-nån-gång-listan... :)

Smart tips med magnetiska prober! Var köper man sådana (på "lösvikt", alltså med vanliga 4mm banankontakter i andra änden)? Dyra? d^_^b

Krokodilklämmor med isolerat handtag är annars rätt bra...

Mikael_L skrev:
Varför är det viktigt med 1000V för en amatör?
Om man som amatör har tänkt mäta GV-slingor så gör man med fördel det med 1000V för att vara på den säkra sidan

Rikard Ågren skrev:
Magnetiska prober för förenklad (faser och nolla kortslutna) isolationsprovning:

[länk]
Sånna har vi. Kostar kring 900kr + moms tror jag. Värd sin vikt i guld! Kostnaden insparad i arbetstid efter 3 användningar d^_^b

edit: Finns även på Elektroskandia och säkert andra elgrossister också, om man inte vill beställa från Bohlin å Nilsson

Jag skulle gärna haft en enkel magnetisk prob också, men har inte hittat? Någon som kan tipsa?

Smart!

(Det var egentligen enkelprobar jag tänkte på, fast i princip kan man ju lobotomera en såndär så att den blir fyra enkelprobar om man inte hittar annat... fast då ska man ha rätt mycket nytta av dem för att det ska vara värt besväret).

É
Jag funderar på att skaffa mig en megger (önska i julklapp). Den ska användas för privat bruk när jag hemmapular...

Den som fanns på Kjell&co förut är borta, och nu finns det två nya istället, vilken är bäst?

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/specialmatinstrument/uni-t-ut532-p48279

eller

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/specialmatinstrument/uni-t-ut502-p48278

Den sista ser rätt omodern och trist ut (även om det är insidan som räknas), medans den första verkar ha "onödiga" funktioner som jag redan har på min vanliga spänningsprovare & multimeter. Den första ser ju dock rätt smidig ut.

Duger någon av dessa? Några nackdelar med dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.