Har några spotlights på altanen som styrs av ett skymningsrelä. Det har funkat kanon tills ikväll då altanen förblev mörk efter skymning.

Misstänker att jag eventuellt skadat någon av kablarna som går mellan armaturerna idag när jag snyggade till allt med klammer osv. Hur som helt så gick säkringen i en av de två elcentralerna i källarn. Bytte säkringen, men inget händer.

Nu märker jag även att elen är död i de rum som tillhör samma central. Kollade huvudsäkringarna som ser hela ut. Bytte ut dem ändå men centralen är fortfarande död.

Vad har hänt? Vad göra? (Förutom att fixa till den förmodat trasiga kabeln)

Skyddas centralen av en jordfelsbrytare?

Om kabeln behövde "snyggas till" och detta troligen ledde till en kortslutning är det nog läge att se över hela installationen på altanen, om du nu inte helt enkelt drog ett klammer rakt genom kabeln :P

Redigerat:
Nej, ingen jordfelsbrytare,

Kan ledningen ha brunnit?

Det som är märkligt är att hela undercentralen är strömlös. Eller är det enbart en fas som är borta? Du behöver mäta lite för att ringa in problemet. Kortslutning i en fas kan knappast ha "förstört" matningen av dom andra faserna.

Nu har jag felsökt vidare. Det blev lite sent igår. En huvudsäkring hade gått på utsidan och en fas var borta.

Ja, ibland nar sakringar gar (mer regel, an undantag kan jag tycka) sa lossnar inte den dar plutten.

//Patrik

Bonusfråga: varför är det såpass ovanligt att ha driftindikatorer i vanlig hushålls-el?

"Elektroniskt sett" är det ju bara frågan om att ha motstånd och lysdioder vid elcentralen, fast i praktiken tillkommer såklart en del kapslingskrav å sånt.

Eftersom JFB (och personskyddsautomater) ändå måste ha nolla framdraget så kan man tycka att det inte är för mycket begärt med lysdioder på sådana, eller hur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.