Har inte sett detta tas upp här, ber om ursäkt om det har.

Efter en diskussion angående när man måste installera jordfelsbrytare - och jag hävdade att man skulle göra det om man drog ut nya t.ex. uttagsgrupper från centralen - så skrev en kollega ut detta från Elsäkerhetsverkets hemsida:

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Behover-jordfelsbrytare-installeras/

Tycker inte att det stämmer överrens med vad jag läst tidigare i frågan. Och detta är ändå från i sommar, alltså efter att Utgåva 2 utkom. Har ej för tillfället tillgång till SS 436 40 00, men i vilket fall skulle det vara intressant att höra några olika tolkningar av reglerna.

Jag ringde och frågade EIOs föreskriftsexpert (som tidigare jobbat på elsäkerhetsverket samt varit med å skrivit div föreskrifter/standarder) då vi skulle göra en större ombyggnation av en kontorsbyggnad (bytte centraler). Han sa att nya reglerna bara gällde nybyggnad men att detta var ett gränsfall. Vi beslutade att sätta jordfelsbrytare på allt utom sådant som absolut inte får brytas.

Men i det fallet är även det här svaret klart över att JFB ska installeras.

Men om du drar ut nya gruppledningar från befintlig central, och släng in ett trefasuttag också, behöver du inte sätta JFB då?

Vad hade du läst tidigare i frågan då?
Jag tycker elsäk gav en bra vägledning till när en installation ska betraktas som "större ombyggnad" - utökning av centralkapslingen.
Varför skulle du vilja undgå kravet på JFB via ett CEE-don?
Om jag minns rätt kräver SS 436 40 00 JFB för uttag upp t.o.m 32A. Nån som vet varför större strömmar är undantagna? Handlar det om vem (lekman, insatt) som pluggar i apparater?

CEE uttag låter som det ev. gäller en utomhusmontering, i så fall så har kravet på jordefelsbrytare funnits väldigt länge.

Visst är det så att om uttaget förväntas betjäna utrustning som ska användas utomhus så ska det skyddas av JFB, även om det sitter inne och det handlar om en utbyggnad av bef. anläggning utan JFB

Bo.Siltberg skrev:
Vad hade du läst tidigare i frågan då?
Jag trodde att man numera alltid var tvungen att kompletera med JFB om man drog ut nya grupper från centralen, att åtminstone de nya grupperna behövde skyddas av den.

Bo.Siltberg skrev:
Varför skulle du vilja undgå kravet på JFB via ett CEE-don?
Jag vill inte undgå någonting, jag vill reda ut vad reglerna egentligen säger.

Bo.Siltberg skrev:
Om jag minns rätt kräver SS 436 40 00 JFB för uttag upp t.o.m 32A. Nån som vet varför större strömmar är undantagna? Handlar det om vem (lekman, insatt) som pluggar i apparater?
Sant att det är t.o.m. 32A. Tidigare krävdes det enligt SS 436 40 00 t.o.m. 16A-uttag, men i.o.m. den andra utgåvan blev detta strängare. Att det är mindre krav vid högre strömmar torde bero på att lekmän sällan eller aldrig håller på med sådana doningar, ens när de är som händigast hemma i garaget ;)

Ja, jag trodde nog att det krävdes JFB så fort man lyfte bort kåpan på centralen innan jag läste Elsäks tolkning ovan. Det kanske är bra att man tror det.:)

Men elsäkerhetsreglerna är inte retroaktiva.
ELSÄK-FS 2008:1 säger

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.

Tolkningen av detta skriver jag med liten text - vi förordar ju JFB i detta forum :)
Man kan alltså byta en gammal diazedcentral mot en ny normcentral utan att behöva installera JFB. För det kan ju faktiskt betraktas som en underhållsåtgärd, dvs att byta gammalt material mot nytt.
Men enligt texten ovan får man t.o.m dra nya gruppledningar utan att behöva installera JFB!?

Man får komplettera en anläggning med nya grupper utan att montera JFB, fast byter man central så har iaf jag tolkat det som att man då måste montera JFB..

Enligt nya reglerna måste man ju även sätta JFB om man renoverar ett badrum (även om man inte sätter in uttag). Jag frågade föreskriftskillen på EIO var gränsen mellan underhåll och renovering av badrum gick. Det är ju lite luddiga regler men han tyckte att om man bara byter ytskikt i ett badrum och demonterar/återmonterar el på samma ställe så är det underhåll, men om man flyttar elrör i väggen osv så är det en renovering.

ybu skrev:
Sant att det är t.o.m. 32A. Tidigare krävdes det enligt SS 436 40 00 t.o.m. 16A-uttag, men i.o.m. den andra utgåvan blev detta strängare. Att det är mindre krav vid högre strömmar torde bero på att lekmän sällan eller aldrig håller på med sådana doningar, ens när de är som händigast hemma i garaget ;)
Dessutom brukar man väl ha 30mA jordfelsbrytare på 32A-uttag och 300mA på 63A-uttag (då man har JFB)? Det finns väl i princip inte "övergångar" (=byggcentraler) som går från 63A till något mindre att få tag på utan JFB?

32A-gränsen går säkert där den går för att det blir allt vanligare med 3*25A huvudsäkringar. Förr var det väl rätt ovanligt med mer än 3*16A...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.