Har haft ovanstående trafo liggande i tre år. På trafon står max 12m. Nu när jag tänkte använda den, så hittar jag inte bruksanvisningen. Man såna brukar man ju hitta på nätet...trodde jag...
Det konstiga är att alla träffar man får på E-numret som min trafo har, 52 805 86, visar en liknande trafo, men för max 20m kabellängd.
På min står det max 12m.
Kan det vara samma produkt som man fått max kabellängd godkänd i efterhand från 12m till 20m?
Eller kan produkterna skiljas åt fast E-numret är samma?

I bruksen för 20m-varianten som jag hittat på nätet står angivet att matningskabel och utgånde kablar inte får korsas.
Jag misstänkter att mina in- och utgående flexslangar säkert har korsats.
Innebär det stora problem, dvs jag måste riva ner taket och dra om?
Eller är det "bara" risk för större EMC-problem?

/L-O

Om där står max 12m så ha inte längre sträcka än så. minimum 2.5kvm trådar står där med i instruktionen. Angående korsade kablar så är det för brandriskens skull. men ligger dom i flexslang så ligger ju inte kablarna kors och tvärs direkt på varandra.
Vissa hempular-installationer så gömmer de trafon inne i ett skåp eller ovan kökskåpen och sen med för långa trådar så trycker man ihop allt i en liten hög så det inte ska synas, och i det ormboet kan trådarna korsas ihop lite hur som helst och finns väl lite brandrisk pga höga strömmar.

Så här står det i bruksanvisningen som du läste.

Säkerhet
230V-ledningar och 12V-ledningar får inte korsas
och ledningarna får ej monteras parallellt med
trafon (se figur 2).
Det kan uppstå brandfarliga situationer om det
blir för hög strömstryka genom ledningarna.

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/05600069.pdf

Jag kan inte uttala mig om eventuell förhöjd brandrisk, men det jag märkte när jag råkade korsa primär och sekundärledningarna vid en temporär installation var att radion som stod i rummet började brusa som sjutton. Det blev radiostörningar modell större.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.