Sitter å lägger över elshema för kåken från papperskludd till digitalt
Kollade lite på "hus-elschema" på nätet hur de är gjorda och ser att det sällan eller aldrig framgår ex färger,ledartyp,hur det är kopplat etc utan endast att det går en kabel mellan punkt A & B för att sedan gå vidare till punkt C,ibland känns det som att det borde sitta en dosa på vägen men den syns inte på ritningen.
Är det så man ska rita?
Jag är van vid ritningar där jag anger färger,kopplingar/delningar,antal ledare etc (inom bil-el,elektronik) så man direkt ser "vart den svarta tar vägen" men i hus ritningar är det alltså "ett streck mellan punkterna" oavsett 3 eller 5 ledare så att man får anta vad som sitter i andra änden samt att kopplingsdosor kan förekomma & byta färg mm på vägen
Började på ett "riktigt" schema men inser att en elektriker antagligen blir mest förvirrad av ett sådant
Så det räcker alltså med ett "streck" mellan brytaren & lampan?
Även om det sitter en dosa på vägen som tillför ytterligare en ledning för att gå vidare till ett vägguttag?
Kollade lite på "hus-elschema" på nätet hur de är gjorda och ser att det sällan eller aldrig framgår ex färger,ledartyp,hur det är kopplat etc utan endast att det går en kabel mellan punkt A & B för att sedan gå vidare till punkt C,ibland känns det som att det borde sitta en dosa på vägen men den syns inte på ritningen.
Är det så man ska rita?
Jag är van vid ritningar där jag anger färger,kopplingar/delningar,antal ledare etc (inom bil-el,elektronik) så man direkt ser "vart den svarta tar vägen" men i hus ritningar är det alltså "ett streck mellan punkterna" oavsett 3 eller 5 ledare så att man får anta vad som sitter i andra änden samt att kopplingsdosor kan förekomma & byta färg mm på vägen
Började på ett "riktigt" schema men inser att en elektriker antagligen blir mest förvirrad av ett sådant
Så det räcker alltså med ett "streck" mellan brytaren & lampan?
Även om det sitter en dosa på vägen som tillför ytterligare en ledning för att gå vidare till ett vägguttag?
För många år sedan när vi hade "elpraktik" i skolan lärde jag mig att elritningarna bara va för att se hur många ledare som gick mellan olika punkter. Detta markerades med diagonala streck över "kabeln".
Inget om hur något va kopplat eller färger. Det andra som va med på ritningen va uttag och brytare.
Inget om hur något va kopplat eller färger. Det andra som va med på ritningen va uttag och brytare.
snuttjulle skrev:För många år sedan när vi hade "elpraktik" i skolan lärde jag mig att elritningarna bara va för att se hur många ledare som gick mellan olika punkter. Detta markerades med diagonala streck över "kabeln".
Ja så verkar det vara fast jag har missat strecken över kabeln
Tänkte bara göra så att en elektriker inte får spader när "idioten" ritat in alla ledare samt kopplingar etc
Och en elritning är ingen detaljritning, vill man ha en "apparat" på ett exakt ställe så måttsätter man just den apparaten. I övrigt följer man standarden, även antalet ledare och hur rören förläggs kan skilja mycket mellan ritning och verklighet, för mycket ofta ser den som utför arbetet "smartare" vägar och man anpassar dragningarna efter verkligheten. Så rita ut vart du vill ha dina "apparater" och ljuspunkter, men låt elektrikern bestämma hur det ska dras. Det är ju trots allt det han är proffs på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad jag förstår så ritar en elkonstruktör in alla gruppledningar map vad dom ska mata och ung var uttag osv ska finnas. Ledararea brukar nog anges, eller tvärtom, där den avviker från 1.5mm². Även antalet ledare brukar väl anges där det är viktigt att ange t.ex antalet faser etc.
Men resten, hur man kopplar en trapp osv, är upp till elinstallatören. Exakt placering osv görs väl oftast utifrån EL-AMA?
Men resten, hur man kopplar en trapp osv, är upp till elinstallatören. Exakt placering osv görs väl oftast utifrån EL-AMA?
På en elritning anges ledarantal och area om den är annan en 1,5mm2.
Ledarantalet anges alltid på ritningarna för att elektrikern inte skall behöva tänka på hur många ledare det behövs i varje specefik situation.
Hur detaljrik en ritning är beror på vilken typ av entreprenad det är. Vid en Generalentreprenad där ritningarna även andvänds för prissättning så måste allt finnas med. Saknar tex ett rum en strömbrytare så att det inte går att tända lampan som finns där kommer installatören inte att sätta dit en brytare där om han inte får betalt för det. Vid en totalentreprenad tillverkas ritningarna åt installationsfirman som då redan har lämnat ett pris utifrån handlingar som finns. Om samma strömbrytare skulle saknas här så sätte elektrikern dit strömbrytaren och kladdar in det på ritningen som sedan renritas när allt är klart. För han är skylldig att det skall vara en fungerande anläggning. Vad gäller placeringar av uttag så finns det standarder och regler att utgå ifrån.
Detta är i allafall vad som gäller på större byggen, hemma är ja övertygad om att det räcker med att markera var brytare, uttag och lamputtag skal placeras så löser elektrikern detta samt kommer med förslag för att förbättra anläggningen.
Detta blev ett länge inlägg än jag tänkt mig
Ledarantalet anges alltid på ritningarna för att elektrikern inte skall behöva tänka på hur många ledare det behövs i varje specefik situation.
Hur detaljrik en ritning är beror på vilken typ av entreprenad det är. Vid en Generalentreprenad där ritningarna även andvänds för prissättning så måste allt finnas med. Saknar tex ett rum en strömbrytare så att det inte går att tända lampan som finns där kommer installatören inte att sätta dit en brytare där om han inte får betalt för det. Vid en totalentreprenad tillverkas ritningarna åt installationsfirman som då redan har lämnat ett pris utifrån handlingar som finns. Om samma strömbrytare skulle saknas här så sätte elektrikern dit strömbrytaren och kladdar in det på ritningen som sedan renritas när allt är klart. För han är skylldig att det skall vara en fungerande anläggning. Vad gäller placeringar av uttag så finns det standarder och regler att utgå ifrån.
Detta är i allafall vad som gäller på större byggen, hemma är ja övertygad om att det räcker med att markera var brytare, uttag och lamputtag skal placeras så löser elektrikern detta samt kommer med förslag för att förbättra anläggningen.
Detta blev ett länge inlägg än jag tänkt mig
Som elektriker så föredrar jag när kunder som i ett "mindre" projekt som i hemmet eller liknande endast ritar in var dom vill ha brytare, belysning uttag och liknande, annars blir det oftast en massa streck i onödan. I annat fall märker dom ut sina placeringar på apparater och lämnar in till elkonsult som ritar ut gruppledningar.
Som jag skrivit så sitter redan hela systemet på plats i fungerande skick men tänkte det var lättare att diskuttera med en elektriker med en ritning i hand vid en besiktningGlufsglufs skrev:Som elektriker så föredrar jag när kunder som i ett "mindre" projekt som i hemmet eller liknande endast ritar in var dom vill ha brytare, belysning uttag och liknande, annars blir det oftast en massa streck i onödan. I annat fall märker dom ut sina placeringar på apparater och lämnar in till elkonsult som ritar ut gruppledningar.
Har aldrig gjort ett elschema för hus utan sysslat med konstruktionsritning tidigare samt elschema till bil så därav min undring efter att ha sökt på nätet hur hus-elritningar ser är gjorda
Och det ser ut som typ "det-finns-en-strömbrytare-och-3-uttag-i-rummet-men-var-vet-ingen-riktigt-utan-det-får-du-se-när-du-kommer-dit"
Allt är en vanesak så det är väl ok såklart
Dessutom såg att att många ritningar bestod av svängda linjerkors å tvärs mellan lampor & brytare etc
Sånt får mej att få "sikken-jävla-virr-varrs-ritning" men som sagt det är en vanesak
Vi "vanliga" elektriker vet ju dels (i regel) hur många trådar det ska vara vid olika typer av kopplingar och därmed så ritas det bara streck men oftast då med korsande linjer som ändå talar om hur många trådar som ska med. Färgena är "bestämda" så det behöver vi inte heller ha ritning på samt att från central där det tex går ut 5 grupper åt samma håll så ritas inte 5 st streck ut på ritningen utan ett tjockt streck till de börjar dela av sig till olika rum. Det knepiga för en ovan är väl kanske rätt tecken för olika typer av brytare, olika typer av armaturer osv. Jag tror inte det förenklar så mycket för elektrikern om du ska göra en "riktig" ritning utan märk ut dina uttag, brytare och armaturer samt kopplingsdosor och gör sen ett enkelt enlinjeschema så elektrikern vet på ett ungefär åt vilket håll de dolda rören går. Resten listar elektrikern ut på egen hand utan att behöva tänka för mycket.tomsa1962 skrev:Som jag skrivit så sitter redan hela systemet på plats i fungerande skick men tänkte det var lättare att diskuttera med en elektriker med en ritning i hand vid en besiktning
Har aldrig gjort ett elschema för hus utan sysslat med konstruktionsritning tidigare samt elschema till bil så därav min undring efter att ha sökt på nätet hur hus-elritningar ser är gjorda
Och det ser ut som typ "det-finns-en-strömbrytare-och-3-uttag-i-rummet-men-var-vet-ingen-riktigt-utan-det-får-du-se-när-du-kommer-dit"
Allt är en vanesak så det är väl ok såklart
Dessutom såg att att många ritningar bestod av svängda linjerkors å tvärs mellan lampor & brytare etc
Sånt får mej att få "sikken-jävla-virr-varrs-ritning" men som sagt det är en vanesak![]()
Redigerat:
Glufsglufs skrev:Vi Jag tror inte det förenklar så mycket för elektrikern om du ska göra en "riktig" ritning utan märk ut dina uttag, brytare och armaturer samt kopplingsdosor och gör sen ett enkelt enlinjeschema så elektrikern vet på ett ungefär åt vilket håll de dolda rören går. Resten listar elektrikern ut på egen hand utan att behöva tänka för mycket.
Precis så har jag gjort eftersom jag på egen hand kom fram till samma slutsats som du just bekräftat
Men samtidigt gillar jag att rita i cad & att det ska vara rätt så jag får slå mej på fingrarna lite ibland för att inte gå till överdrift
Nu är det streck med diagonala markeringar ang antal ledare
99% är utanpåliggande el desutom så det är lätt att kolla
Då ska jag "förstöra" lite för dig kanske. Har du tänkt på att om det är jordtråd med så ska den märkas ut diagonalt åt andra hållet jämfört med dom andra, tex en femledare blir då fyra streck diagonalt uppifrån vänster ner till höger och ett streck diagonalt uppifrån höger ner åt vänster....om du förstår. Detta för att se att det är jord med i beräkningen. I annat fall mellan tex en kronbrytare som tänder två lampor och en kopplingsdosa så kanske det bara är tre trådar, fas och två tändtrådar och då är det tre streck åt samma håll.
Bråkmakare där 
Ok då vänder jag på ena strecket då
Letar symboler nu åxå men antagligen är jag blind för jag hittar inte symbolen för vägguttag i elboken :blushing:
Blir väl en egen symbol i värsta fall
Ok då vänder jag på ena strecket då
Letar symboler nu åxå men antagligen är jag blind för jag hittar inte symbolen för vägguttag i elboken :blushing:
Blir väl en egen symbol i värsta fall
Och hoppas att du verkligen har koll på antalet ledare som behövs annars blir det bara förvirring, är antalet ledare utmärkta tar man lätt för givet att det ska vara det antal som är angivet. Men tyvärr så stämmer det inte alla gånger och då blir man lite "trött".
ritade en lite bild i paint på hur ett uttag kan se ut på en ritning. Ledning från infälld dosa till utanpåliggande 2 vägs uttag övre bild och samma fast infällt 2v uttag nedre bild.tomsa1962 skrev:
Tror det är ungefär så här det kan se ut