Hej!

Var och kikade på min grannes nya motorstyrda markiser idag. Något jag tyckte var intressant var att de har tagit ström genom att på ett ställe borra rakt genom ytterväggen och in i en kopplingsdosa för den övre, och därifrån dragit EKK, och för den nedre markisen har man borrat på samma sätt in i ett vanligt 2vägs vägguttag, Förmodligen är detta det bästa sättet att lösa problemet på, men det känns väldigt "brutalt"... :)

/Steve

Låter helt ok. Man bör dock dra kabeln i rör som tätas för att undvika kondens.

Fanns det arbetsbrytare? det brukar folk glömma...

Behövs det arbetsbrytare utvändigt för markiser? Markisbrytaren för upp och ner från Eljo är iaf tvåpolig..

...men den brukar sitta inomhus, arbetsbrytare ska sitta "inom synhåll"...ska jag mickla med en markis så vill jag nog ha en brytare, eller dra proppen...

Brukar köra med arbetsbrytare utomhus jag också men undrar om det behövs tvåpolig? Man bryter ju såklart båda faserna men behövs nollan brytas?

Krävs inte, men brukar rekommenderas då nollan är strömförande (och kan få en farlig potential). Dessutom kan man råka kortsluta nollan mot jord när man mekar vilket löser JFBn.

EDIT: Det är i första hand bruxet som styr detta - kräver tillverkaren allpolig brytning så ska det finnas en sådan - men man kan ju fortfarande diskutera om det innefattar nollan.

Redigerat:
Hej,
Jag förstår att en reparatör enkelt ska kunna stänga av strömmen till apparaturen. Speciellt i industrier. Men hur ser det ut i villainstallationer.
Där upplever jag att det är vanligt att det frånskiljs från proppskåpet.
Är det lagkrav?

Om det är EKK är det fel skall vara EKLK

Bo.Siltberg skrev:
Krävs inte, men brukar rekommenderas då nollan är strömförande (och kan få en farlig potential). Dessutom kan man råka kortsluta nollan mot jord när man mekar vilket löser JFBn.

EDIT: Det är i första hand bruxet som styr detta - kräver tillverkaren allpolig brytning så ska det finnas en sådan - men man kan ju fortfarande diskutera om det innefattar nollan.
Har då helt för mig att det krävs arbetsbrytare även på markis motorer .En allpolig från skilling. Varför skulle det vara fel med EKK om man får fråga? Ser inget problem med den installationen. Låter som att du har RTS styrning på markisen. Och då tar man från första möjliga dosa med jord.

Fixar_Krille skrev:
Om det är EKK är det fel skall vara EKLK
Inge problem med att anvanda EKK.

//Patrik, som skriver fran Rhodos :cool:

Allpolig brytning kanske sköts av upp/ned-brytaren, även om det antagligen inte är så.

Vad gäller säkerhetsbrytare så beror det väl också lite på hur det ser ut vid en specifik installation. Markiser brukar ju lämpligtvis sitta vid fönster. ;) Räcker det att man från markisen ser upp/ned-brytaren genom fönstret?

Om man har uppsikt över brytaren behöver den inte vara låsbar har jag för mig?

el_richard skrev:
Fanns det arbetsbrytare? det brukar folk glömma...
Japp det finns arbetsbrytare, så den som monterade det hela verkar ha koll...

/Steve

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.