1 049 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Montering av dosdimmer
Ha tänkt på en sak. Kan man montera en dosdimmer bakom ett uttag istället för strömställaren?
Kan den påverkas av något där? Typ högre värme, störningar genom förbrukare som nyttjar uttaget?
Kan den påverkas av något där? Typ högre värme, störningar genom förbrukare som nyttjar uttaget?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det mest tveksamma med den lösningen tror jag är huruvida dimmern får plats. Ett uttag brukar sticka in avsevärt mycket längre i dosan, än vad en brytare gör.
Ja jag tänkte också på det. Speciellt på dom gamla plåt-dosorna. Elkos uttag har monteringsdjup 20mm och strömställare 11,5mm. Sen med en Wago 222 ovanpå dimmern med djup på 14mm.
Tror nog det skulle gå bakom ett uttag ändå. Frågan är om dimmern påverkas av uttaget?
Tror nog det skulle gå bakom ett uttag ändå. Frågan är om dimmern påverkas av uttaget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Påverkas magnetiskt etc tror jag inte. Får den bara plats och inte kortsluter nånting så.
Det va det jag funderade över.
Ha en bra helg!
Ha en bra helg!
Klicka här för att svara
