2 320 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Får det vara så????
I krypgrunden på mitt hus finns ledningar av typ EKLK eller snarlik dragna utan klamring. D.v.s. från centralen inne i huset, genom golvbjälklaget i VP-rör, ner till krypgrunden där de hänger/ligger löst bort till den punkt där de går upp igen genom golvbjälklaget i VP-rör. Får det verkligen vara så???
Dessutom finns det flexrör med FK draget där, men detta flexrör är i alla fall klamrat till trossbotten och delvis täckt av frigolit. Får det vara så?
Vet inte om det är en tidigare ägare eller en klåpare till elektriker, men snyggt är det i alla fall inte...
Tacksam om någon kunde hjälpa mig!
Dessutom finns det flexrör med FK draget där, men detta flexrör är i alla fall klamrat till trossbotten och delvis täckt av frigolit. Får det vara så?
Vet inte om det är en tidigare ägare eller en klåpare till elektriker, men snyggt är det i alla fall inte...
Tacksam om någon kunde hjälpa mig!
Flexrör och VP-rör får vara förlagda i krypgrunden, ja.
Dom behöver inte vara tätt eller snyggt klamrade, men någon form av klamring eller liknande så dom inte är helt lösa behövs nog. Dom ska alltså inte riskera att skadas, att skarvar glider isär och att det ska gå att dra ny ledning i dom.
EKLK får läggas i VP-rör, hela eller delar av sin sträckning.
EK/FK får förläggas i VP-rör i krypgrunden, röret måste givetvis vara intakt från dosa/apparat till dosa/apparat.
Vid all rörförläggning mot kallare utrymmen måste man beakta risken för att vatten kondenserar i den kalla delen av rören, och lämpliga åtgärder ska vidtas.
Dom behöver inte vara tätt eller snyggt klamrade, men någon form av klamring eller liknande så dom inte är helt lösa behövs nog. Dom ska alltså inte riskera att skadas, att skarvar glider isär och att det ska gå att dra ny ledning i dom.
EKLK får läggas i VP-rör, hela eller delar av sin sträckning.
EK/FK får förläggas i VP-rör i krypgrunden, röret måste givetvis vara intakt från dosa/apparat till dosa/apparat.
Vid all rörförläggning mot kallare utrymmen måste man beakta risken för att vatten kondenserar i den kalla delen av rören, och lämpliga åtgärder ska vidtas.
"Problemet" med EKLK-kablarna är att de hänger löst från trossbotten och ligger löst på backen under huset.... Vp-rören går bara genom trossbotten. Det var mest det som var var fundersam till. Även om det skulle vara ok att göra en sådan installation, så tycker jag det ser för j-vligt ut.
Nej, löst på marken får ingen installationskabel ligga.
Endast ström för "tillfälligt bruk" får ligga löst på marken (/golv etc), och då är inte en EKLK tillåten för sådant bruk, den får då givetvis inte heller vara fast ansluten i ändarna.
Endast ström för "tillfälligt bruk" får ligga löst på marken (/golv etc), och då är inte en EKLK tillåten för sådant bruk, den får då givetvis inte heller vara fast ansluten i ändarna.
Klicka här för att svara