Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Nov 2008
    Län: VästraGötaland

vågar jag lämna ett tomt kapat vprör i väggen?

Jag drog två slangar i väggen för telefon in/ut... sen lockades jag att köra nätverkskabel istället och behövde bara en slang...

men nu har jag ju isolerat och häftat upp plast...

frågan är, törs jag låta den slangen vara kvar inne i isoleringen.
    ska jag täppa igen ändarna med latex...

är det inte risk att kondens bildas i röret, så rinner det ner i dosan osv..

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 30
    Län: Bohuslän

så länge hela slangen ligger på den "varma" eller för den delen "kalla" sidan så är det lugnt.
    Men om du känner dig osäker så är det bara att täta änden med latex som du skrev.
    Man kan ju även täta i dosan eller dra ur röret så man slipper fundera i framtiden på vart det röret går.

3.    länk #3

jo jag bet i det sura äpplet och slet ner isoleringen samt tog bort slangarna... blä.. men så slipper man ligga sömnlös och tänka på det..

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Jag drog två slangar i väggen för telefon in/ut... sen lockades jag att köra nätverkskabel istället och behövde bara en slang...

men nu har jag ju isolerat och häftat upp plast...

frågan är, törs jag låta den slangen vara kvar inne i isoleringen.
    ska jag täppa igen ändarna med latex...

är det inte risk att kondens bildas i röret, så rinner det ner i dosan osv..
    Varför skulle risken vara större för kondens som rinner ner i dosan om slangen är tom eller har ett par små ledningar i sig? Ne precis..

5.    länk #5
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Man ska inte tänka allt för mycket.

Hade ju gått och väl räckt med att täta ena änden så hade det varit piano.

//Patrik

6.    länk #6

Varför skulle risken vara större för kondens som rinner ner i dosan om slangen är tom eller har ett par små ledningar i sig? Ne precis..
    skillnaden är att de slangar med kablar i sig leder vidare till annat, och denna var avkapad lös i väggisoleringen, det blir trots värmeväxlingar där... jag vet inte, därför frågade jag, hehe

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01