Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-09-04, 17:24
|
|
|
Junior medlem
Medlem: dec 2009
Län: västra götaland
|
"De flesta moderna jfb går att mata i båda riktningarna" "Jag har råkat ut för att vissa inte går" Alltså är svaret kanske eller hur Om du läst tråden så är lösningen redan klar ang hur jag tänker göra eller hur? |
|
2010-09-04, 17:49
|
|
|
Junior medlem
|
Sista & avslutande nu då hoppas jag:
Jag ska
![]() Det är väl åxå bekräftat att de berömda blå var kopplade så som jag antog från start? Alla glada nöjda? |
|
2010-09-04, 17:56
|
|
|
Forumgud
Medlem: jan 2008
Län: Värmland
Inloggad |
Dvärgbrytare är tvärtom - de matas normalt från undersidan utom när man använder fasskena i fuktiga miljöer, så sätter man fasskenan på ovansidan. I detta fall kan det vara lämpligt att mata JFBn från undersidan så att fasskenan kan sättas på ovansidan. Rent elektriskt har det ingen som helst betydelse (men mekaniskt kan vissa dvärgar inte tillåta skena på ovansidan). EDIT: Nu ser jag ditt "avslutande" inlägg: Det är ok att koppla JFBn så. När du byter dom gamla diazederna mot dvärgar kan du råka ut för två saker:
Det finns m-y-c-k-e-t annat att tänka på vid en sådan här stor operation.... |
|
2010-09-04, 19:57
|
|
|
Forumgud
Medlem: jan 2008
Län: Värmland
Inloggad |
Det har jag redan pekat på, små antydningar om att det "väl" inte är några problem.
Hade du berättat mer från början om ditt projekt så hade nog inte diskussionen blivit så anklagande. Vi verkar ha en praxis här på forumet att hacka på folk (som du märker ) som ställer enkla JFB-frågor. Och det är kanske med viss rätt, och i all välmening - har man inte 100% koll på detta så ska man nog inte pilla i centralen. Men nu när du berättat mer ser ju projektet betydligt ljusare ut. |
|
2010-09-04, 21:31
|
|
|
Junior medlem
|
Tyckte att det kändes onödigt att lägga fram en "komplett" bild för att få reda på om det gick att koppla i båda riktningarna eftersom jag för egen del ansåg att det var detta & de "blå trådarna" jag hade problem med Men om man tänker ett steg till så kan såklart ett varningens finger vara nödvändigt eftersom man inte vet på vilken nivå kunskapen etc hos trådskaparen ligger |
|
2010-09-04, 21:39
|
|
|
Forumgud
Medlem: apr 2008
Län: Jönköping
|
Googlade lite på din JFB (Rutab?)
http://www.rutab.se/web/Produkter/No...Typ_A-277.aspx och fann att inkommande kan läggas på vilken sida man vill...... |
|
2010-09-10, 00:31
|
|
|
Forumgud
Medlem: sep 2004
|
Är det inte smidigare att sätta jordfelsbrytaren till höger om säkringarna, och använda fasskenorna för att ansluta säkringarna till jordfelsbrytaren? (Eftersom man verkar vilja ha jordfelsbrytaren till vänster, varför sitter då nollan längst till höger på en jordfelsbrytare? Nån som hade otur när man tänkte, eller)? |
|
2010-09-10, 00:47
|
|
|
Forumgud
Medlem: sep 2004
|
Den som är helt "nybörjare" på jordfelsbrytarinkoppling luras kanske av en såndär central eftersom de två plintarna inte har nån färgmärkning. Om man ser en gulgrön och en blå plint så är det nog mer uppenbart att den ena är för inkommande PEN och den andra för utgående nollor.
Men du, behöver du verkligen byta de gamla centralerna? Du sparar rätt mycket pengar på att bara montera ett par jordfelsbrytare (och vid behov huvudbrytare) i en ny normcentral, och låta de nya jordfelsbrytarna skydda de gamla centralerna. Visst är de gamla centralerna "fula" och "omoderna", men i så fall kan du ju alltid bygga in hela kalaset i ett skåp. Bortsett från risken att nån stoppar ett finger i botten på en urskruvad propp i de gamla centralerna så är de funktionsmässigt lika bra som nya centraler. (Om man är rädd för urskruvade proppar så kan man ju börja med att ta bort alla lampor med E27 och E14-socklar som finns i huset)... |
|
2010-09-10, 01:33
|
|
|
Junior medlem
|
I mitt fall var de nya centralerna billiga pga nå´n "drive" jula hade för nå´t år sedan och eftersom det känns lättare att byta hela centralen när jag måste rycka bort alla ledningarna som är trasslade bakom de gamla när jag rensar upp så bidde det så Att jag dessutom fick en transportskadad kåpa på en av centralerna och vid reklamationen fick en komplett ny fullmonterad central PLUS en ny kåpa gjorde att det ena gav det andra ![]() |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|