Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-09-03, 20:20
|
|
|
Senior medlem
Medlem: dec 2009
Län: stockholm
|
En JFB är en strömtransformator, där strömmarna i de fyra ledarna (RST+0) ska vara lika. Om summan inte stämmer, går extraströmmen och löser ut JFB elektromekaniskt. Dessutom arbetar vi med växelström, där strömmen går fram och tillbaka, hur ska då utrustningen känna på vilken sida lasten ligger? |
|
2010-09-03, 20:21
|
|
|
Gudfader
Medlem: aug 2006
Inloggad |
En flytande nolla är väl rätt farlig, det kan bli upp till 400V i vägguttag och till 230V-prylar. Och har man dessutom fipplat till det riktigt så är skyddsjorden också med här, ihopkopplat med den flytande nollan, då blir det riktigt livsfarligt att vistas i huset då alla jordade metallhöljen kan få spänning på upp till 230V, det gäller spisar, tvätt och diskmaskiner, micro, persondator osv osv. Kanske inte så lysande direkt. ![]()
2010-09-03, 20:38
|
|
|
Senior medlem
|
Det jag menar är att jag som nästan kan det här, har svårt att tänka ut några metoder, för att få JFB att fungera, samtidigt som jag gör anläggningen livsfarlig. Men i och för sig, att koppla jorden rätt, ser jag som något som alltid blir gjort, även om skruven kanske inte blir ordenligt åtdragen. Därför har jag kanske en något begränsad fantasi om hur illa man kan koppla. |
|
2010-09-03, 22:25
|
|
|
Forumgud
Medlem: mar 2010
Län: Uppsala
|
Magnu.....vi kan börja så här....billiga skit jfb har inte lika grov metal i tex fjädern som löser ut, dvs att har man billigt skit som man testar diverse olika varianter ett antal gånger så ger den till slut upp och då är det en chansning om den löser jämt eller låter strömen fara igenom jämt.
Det finns ett krav på hur många utlösningar en jbf ska klara som minst och dom billiga ligger där på gränsen medans mer etablerade och dyrare märken ligger lååååångt över. |
|
2010-09-04, 00:05
|
|
|
Senior medlem
|
Kan du rekommendera något märke som har bättre kvalitet? |
|
2010-09-04, 00:11
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2010
Län: Jämtland
|
Tror att du måste fått något "måndagsexemplar" för vet om en anläggning på en bondgård där jag satte in jordfelsbrytare och bönderna hade som vanligt skarvsladdar runt hela gården till följd av att jfbr löste ett x antal gånger innan han ringde. Ska kanske tillägga att jfbr var en Hager.
Ska du ha något jämförbart kanske ABB har någon. |
|
2010-09-04, 10:03
|
|
|
Forumgud
Medlem: apr 2008
Län: Jönköping
Inloggad |
Detta är nog inget problem i Sverige än men.... många av de kända fabrikaten är populära att plagiera av mindre seriösa tillverkare i låglöneländer, oftast är enda sättet att se om det är en kopia är att plocka isär prylen. Stod att läsa i en artikel i Elinstallatören nyligen har jag för mig.
|
|
2010-09-04, 10:37
|
|
|
Junior medlem
Län: västra götaland
|
Nu har iofs debatten ändrat riktning i denna tråden till en vettigare ton/nivå men:
När jag sökt å försökt hitta svar på min egentliga fråga å få bekräftat vissa av mina funderingar så har jag upptäckt att:
Bara för att man inte vet benämningen på olika kopplingsmetoder/"kabelgrupperingar" etc så betyder det automatiskt inte att man är helt utan kunskap i ämnet Funktionen hos ex en PEN blir inte annorlunda mot en "gemensam inkommande jord/nolla" (i ett förledarsystem) En enkel undring som min ang om det spelar nå´n roll i vilken riktning strömmen går genom en jfb leder till en tråd på 2 sidor men i princip utan svar på frågan utan nästan uteslutande inlägg i stil med "vet du inte det ska du inte koppla","hur ser resten av anläggningen ut","gruppledningarna kommer inte att räcka" osv osv Jag har kopplat el & elektronik i snart 40 år på "hobbynivå" i både bil & starkström men aldrig haft med "moderniteter" som jfb & "nya" automatsäkringar att göra Därför kan jag inte alla namn men vet hur man räknar belastning så man inte överlastar ledningar/faser etc osv När sedan någon skriver att det kanske funkar men är mer upprörd över att det ser som om "dvärgarna" är matade uppifrån så undrade jag såklart om de var mer beroende av riktining än en jfb Väntar förfarande på svar ang det faktiskt Att jag sedan föll för trycket och undrade om han syftade på jfb när han skrev dvärgar var mest för att "sänka mej" till den nivån tråden hamnat på Tycker det är tråkigt att vissa ska utmärka sej som de gör men det är väl egentligen deras eget problem mer än nå´n annan men det är aldrig roligt att blir drabbad av dessa personer |
|
2010-09-04, 11:03
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: dec 2008
Län: VGL
|
Om så är fallet, hur tänkte du då? Är nog detta många reagerat på... Fasskenan sitter ju på undersidan av dvärgarna. |
|
2010-09-04, 11:08
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: dec 2008
Län: VGL
|
Ok, fel av mig att kommentera i en tråd där jag inte läst alla inlägg. Men jag slutade läsa eftersom jag tyckte att du tomsa hade tagit dig vatten över huvudet när du frågade om varför blåa kabeln om var sida av JFB var kopplad till var sin skena..
Och då är jag ingen elektriker som vill gnälla, bara en el/elektronik-intresserad hemmapulare... |
|
2010-09-04, 11:11
|
|
|
Gudfader
Medlem: feb 2007
Län: Skåne, Sjöbo
|
Lånade din bild
Tycker man bör koppla så.
Har lagt till en "huvudbrytare".
Jag är bara en man :( En dödlig. Och kan ha fel! Dubbelkolla mina tips. ALLTID! Senast redigerad av BigGitt 2010-09-04 14:09. Anledning: Har rättat till bilden |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|