Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
På elektronikforumet.com är vi ganska duktiga på att disekera och felsöka elektronik.
Protte
Protte
Här kanske det kan finnas något matnyttigt. http://www.nettoparts.se/shop/kyl-frys-140s.html
Om du inte kommer på nåt annat, ring runt till traktens radio-tv-reparatörer och hör vad de säger.
De är väl de enda som finns kvar som faktiskt förstår sig på elektronik och har priser som gör det lönsamt för en vanlig konsument att lämna in saker på lagning hos...
Men är du säker på att det är något fel på just kretskortet? Om kretskortet bara styr av/på så kan du ju alltid prova att koppla förbi det och se om kompressorn startar då.
De är väl de enda som finns kvar som faktiskt förstår sig på elektronik och har priser som gör det lönsamt för en vanlig konsument att lämna in saker på lagning hos...
Men är du säker på att det är något fel på just kretskortet? Om kretskortet bara styr av/på så kan du ju alltid prova att koppla förbi det och se om kompressorn startar då.
Jag har fått bra respons från denna firma:
http://www.nettoparts.se/shop/kyl-frys-140s.html
Dom skickade mig ett kopplingsschema till hela skåpet, men ej till kretskortet.
Kretskortet har två nästan identiska halvor. En för kyl och frys. Frysdelen har lite fler komponenter pga av den har snabbinfrysning och larm?
Ingång för 230V
Utgång till kyl och fryskompressor
Anslutningar till termostater.
Kylen fungerar och har alltså 230V ut till kompressorn.
Frysen har ingen spänning.
Felet ligger alltså på kretskortets frysdel eller frysens termostat. Mest troligt kretskortet.
När jag vet mer, skall jag försöka förbikoppla onödig elektronik (= snabbinfrysning).
Här i Falkenberg har kommunen en firma som demonterar och säljer beg vitvarudelar.
Dom hade inget liknande kretskort.
Finns det fler sådana här firmor i södra Sverige?
http://www.nettoparts.se/shop/kyl-frys-140s.html
Dom skickade mig ett kopplingsschema till hela skåpet, men ej till kretskortet.
Kretskortet har två nästan identiska halvor. En för kyl och frys. Frysdelen har lite fler komponenter pga av den har snabbinfrysning och larm?
Ingång för 230V
Utgång till kyl och fryskompressor
Anslutningar till termostater.
Kylen fungerar och har alltså 230V ut till kompressorn.
Frysen har ingen spänning.
Felet ligger alltså på kretskortets frysdel eller frysens termostat. Mest troligt kretskortet.
När jag vet mer, skall jag försöka förbikoppla onödig elektronik (= snabbinfrysning).
Här i Falkenberg har kommunen en firma som demonterar och säljer beg vitvarudelar.
Dom hade inget liknande kretskort.
Finns det fler sådana här firmor i södra Sverige?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om du kunde ta ett foto på fram och baksida av kortet så har vi en chans att felsöka åt dig.
Nyligen så fick vi ordning på en frys på www.elektronikforumet.com.
På detta forum finns bara "elektriker" och det är som "kom och hjälp mig" i detta fallet.
Protte
Nyligen så fick vi ordning på en frys på www.elektronikforumet.com.
På detta forum finns bara "elektriker" och det är som "kom och hjälp mig" i detta fallet.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag röstar för fel på termostaten.
Det sitter 3 trådar i hörnet av kortet. Svart vit röd. Dessa går till (eller från) termostaten.
Den svarta ledaren innehåller den ström som ska gå till kompressorn.
Ett försök som du kan göra, men gör det på egen risk och skyll inte på mig om det går fel!
Dessutom, vänta några timmar, för att se om någon inte håller med mig.
Nog med varningar, nu till försöket.
Koppla ihop den ledare som går från LINE IN till termostaten (brun i ena sidan av kortet) med den som kommer tillbaka från termostaten till kompressorn (svart i andra sidan av kortet).
Nu ska du ha kopplat förbi termostaten och kompressorn ska gå igång.
Det fins ingenting på elektronikkortet som klarar att styra en kompressor till och från. Därför måste switchningen ligga i termostaten.
Dessutom bör du åtgärda kallödningen på kortet.
Att det ska vara felet är osannolikt, då kylskåpet faktiskt fungerar. Hade det varit avbrott där, hade kylskåpet inte heller gått.
Det sitter 3 trådar i hörnet av kortet. Svart vit röd. Dessa går till (eller från) termostaten.
Den svarta ledaren innehåller den ström som ska gå till kompressorn.
Ett försök som du kan göra, men gör det på egen risk och skyll inte på mig om det går fel!
Dessutom, vänta några timmar, för att se om någon inte håller med mig.
Nog med varningar, nu till försöket.
Koppla ihop den ledare som går från LINE IN till termostaten (brun i ena sidan av kortet) med den som kommer tillbaka från termostaten till kompressorn (svart i andra sidan av kortet).
Nu ska du ha kopplat förbi termostaten och kompressorn ska gå igång.
Det fins ingenting på elektronikkortet som klarar att styra en kompressor till och från. Därför måste switchningen ligga i termostaten.
Dessutom bör du åtgärda kallödningen på kortet.
Att det ska vara felet är osannolikt, då kylskåpet faktiskt fungerar. Hade det varit avbrott där, hade kylskåpet inte heller gått.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det sitter ett relä från Schrack 10/6A 240 V med 24 v spole så någon kraft kan faktiskt switchas på kortet.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Relät tänder nog bara belysningen men vad använder man en PIC-processor till i den kopplingen (termostaterna fixar ju till driften som på gamla hederliga skåp).
Protte
Protte
Tja,
Man kan bara spekulera, men en del frysar har larm som piper när man glömt stänga dörren.
Den typen av applikation är nästan enklast att implementera med en processor. Sedan kan man debattera om det är god eller dålig smak att välja en PIC-processor till ändamålet...
Men reläet, det sitter i serie med någonting till kompressorn.
Dessutom verkar kortet vara lött med blyfritt lod, något som jag inte upparbetat hantverksskickligheten att löda. Man måste ju ha en massa flussmedel och annat trams.
Man kan bara spekulera, men en del frysar har larm som piper när man glömt stänga dörren.
Den typen av applikation är nästan enklast att implementera med en processor. Sedan kan man debattera om det är god eller dålig smak att välja en PIC-processor till ändamålet...
Men reläet, det sitter i serie med någonting till kompressorn.
Dessutom verkar kortet vara lött med blyfritt lod, något som jag inte upparbetat hantverksskickligheten att löda. Man måste ju ha en massa flussmedel och annat trams.