3 668 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
VP-rör i mark
Ska dra fram el till små belysningsstolpar, dvs väldigt låg effekt och inget framtida utbyggnadsbehov, kan man köra VP-rör/flexslang i mark?
Om inte, är det för färgen, eller finns det andra omständigheter?
Vad är den billigaste lösningen annars?
Om inte, är det för färgen, eller finns det andra omständigheter?
Vad är den billigaste lösningen annars?
Redigerat:
Du kan använda VP-rör eller VP-slang, men då VP-rör inte är godkända skyddsrör för marförläggning måste du använda en kabel som är godkänd för nedgrävning i mark även utan skyddsrör, t.ex EKKJ eller N1XV.
VP-rör blir säkert väldigt svårt och trångt att dra kabel i om du inte väljer en rejäl dimension, och då är det inte så billiga rör längre.
VP-rör blir säkert väldigt svårt och trångt att dra kabel i om du inte väljer en rejäl dimension, och då är det inte så billiga rör längre.
Både billigare och enklare att köpa markkabel och lägga ut istället.
elbutik.se, direktel.se är två webbutiker med hyffsade priser i alla fall.
Sen tycker jag att du ska prata med lokala elektriker och se om de kan matcha det priset.
Ligger de i närheten så värdera vad det är värt att kunna få hjälp och råd osv också.
Sen tycker jag att du ska prata med lokala elektriker och se om de kan matcha det priset.
Ligger de i närheten så värdera vad det är värt att kunna få hjälp och råd osv också.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
300 meter kräver kanske lite grövre kabel/klenare säkring också så ett snack med elektrikern är inte fel.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Visserligen stod det i första inlägget att det är lampor med låg effekt. men om det skall dras långa ledningar så måste man ändå överväga grövre kablar för att utlösningsvillkoret för säkringen skall uppfyllas. Även om lampan är tänkt att dra väldigt lite ström, så är det ju inte så bra om säkringen inte löser ut den dag du råka köra jordfräsen eller liknande över kabeln.
Det spelar ingen roll, är totallängden 300 meter mätt från central bort till sista belysning så är det ju en lång sträcka. Men även 50-60 meter är långt nog för att man bör köra 2,5mm2 på en 10A säkring.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nu kanske det räcker med en 6A säkring, kanske t.o.m med snabb B6A dvärg, vilket medger längre kablar. 60 meter 1.5mm² är då ok, även spänningsfallet om belastningen per gren håller sig under 1kW.
Klicka här för att svara
