Hej

Har två frågor jag ej hittar svar på då vi ska göra nytt badrum. Finns det någon som kan hjälpa mig eller länka till något regelverk av något slag?

1. Ska sätta ett uttag bredvid handfatet i badrummet. Finns det krav på hur nära det får sitta från närmsta vatten eller en mini-höjd på placering? Jordfelsbrytare finns i centralen.

2. Downlights i duschen då man har en sk takdusch som sitter ca 20cm under tak, är detta tillåtet, minimått till takduschmunstucket? Skillnad om man väljer 12v istället för 230v?

Tack för svar!!

Uttag vid handfat på toalett, eller badrum om uttagen hamnar minst 120cm från dusch eller 60cm från duschvägg/badkarskant är oklassat område och ska inte ha några speciella krav på material och dess placering. Vi har nyligen diskuterat detta här. I lite äldre anvisningar anges dock en minimihöjd på 120cm, men jag tror inte det gäller längre i och med att kravet på JFB finns.

Likaså är området över 225cm (eller duschhuvud om det sitter högre) oklassat område. Med tanke på den fukt som kan bildas i taket är det dock bra att använda fukttåliga armaturer, IP44. 12V eller 230V spelar ingen roll. (Jo, 120V skulle spela roll om transformatorn är godkänd som isolationsskydd, dvs garantera att spänningen inte kan överstiga 50V. Vet in om "vanliga" spottrafos uppfyller det).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.