Y
Mor sa att säkringen till vardagsrummet går ibland. Och hon har inte direkt något speciellt där, det är tv:n, datorn, säkert något grenuttag. Sen är det inte så mycket mer. Fast och andra sidan bör den ju driva mer än bara det rummet.

Kan det vara automatsäkringen i sig som börjar bli dålig?

Eller hur ska man analysera fram vad som spökar?

Går säkringen då och då är det nog hög tid för analys, det är ytterst ovanligt att säkringar blir "dåliga" om dom inte upprepat överbelastas.

World of Warcraft är en notorisk dvärgbödel. Din mor får sluta spela med sina väninnor.

Nåja, du kan ju börja med att fråga henne mer exakt vad som belastar gruppen.
Har den varit utsatt för upprepade överlaster/kortslutningar så kan den tåla lite mindre, men inte mindre än 85% enligt standarden.

Det är lättare med porslinssäkringar att utesluta felfunktion hos själva säkringen. Man kan ju, om man tror sig veta vad man gör, skifta plats för den felande dvärgbrytaren till en annan krets i systemet och se om felet kvarstår eller följer med den misstänkta säkringen.
Annars börjar man väl med att kolla exakt vilka uttag som säkringen matar och räkna ihop effekten hos de strömförbrukare som är inkopplade.
Hittar man inte någon/några apparater som äter väldigt många ampere så är det fel i någon apparat eller skarvsladd som är inkopplad.
I sista hand ska man ju börja misstänka att det är fel på själva installationen.

Y
tydligen hade det hänt 2ggr på ett år, och hon tror det var i samband med att det hade åskat, men hon medgav att en kabel mellan dator och vägg inte såg sådär tipptopp ut heller.

kan de vara känsliga för åska?

Är det så att det induceras strömmar i ledningarna under åskväder kan jag tänka mig att en automatsäkring kan lösa där en porslinssäkring inte gör det...

Om hon har nån slags åskskydd vid datorn så kan nog säkringarna lösa ut när det åskar...

Först en kort spik av åskan som "tänder" överspänningsskyddet, och det fortsätter leda under hela halvperioden = kortvarig kortslutning och då går det antagligen ström nog för att lösa ut säkringen...

Y
hon har någon skum dockningsstation till den bärbara som den alltid sitter i och hon kör den som stationär.. men inte brukar det väl vara inbyggt åskskydd i dessa?

Jag har lagat radio/tv/data prylar i många år och min erfarenhet är dom apparaterna ytterst sällan slår ut säkringarna i huset.
Apparaternas egen säkring går i första hand och kan också ta med husets säkring
i fallet men det är väldigt sällsynt.
Du får göra lite detektivarbete Yrrol, kolla vad den berörda säkringen går till för uttag
genom och koppla in t.ex bordslampor till uttagen och manövrera säkring av och till,
snart så får du en uppfattning vad som går till vad.

Kanske mor din använder ett uttag för dammsugning varvid det uttaget kan bli skadat
p.g.a slitningar och ryck med dammsugarkabeln.

Kolla noga alla anslutna kablar, där kabeln precis går in i stickproppen kan det bli skador
om någon drar ut kontakten genom att av bekvämlighet dra i själva kabeln istället för och dra ut kontakten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.