En annan medlem här på forumet sålde 2 st fläktar till mitt ventilationssystem. Dock fanns vissa skillnader som jag kommer vilja fråga ut er om.
Den modellen som han hade var byggd med varsin 4 µF konding till motorerna som satt monterade vid fläktarna.
I mitt aggregat sitter detta inbyggt tillsammans med resten av styrningen, och enligt vad jag kan se är det 2 st 2 µF som jag har idag. Fläktarna har 4 ledare varav en är jord, en verkar vara nolla (har ej mätt upp den) och sen finns det 2 separata ledningar. En av dessa verkar vara direktkopplad mot fas, den andra via kondingen.
Vad används den där kondingen till och spelar F-talet någon större roll i sammanhanget?
Beror skillnaden i µF på att de fläktarna jag köpte av honom har högre effekt?
(Det är enfas om det påverkar något)

Skillnaden i storlek på kondensatorerna beror på skillnaden i motoreffekt, de finns där för att motorn ska kunna starta, 1-fas ger inget naturligt roterande fält.
Du hade dem monterade vid elutrustningen därför 3-ledare + PE, med de nya fläktarna behövs bara L-N-PE i den befintliga kabeln om du låter kondingarna sitta invid motorerna.

tack GK100, det var ungefär vad jag räknade med.
eftersom jag har de kondingar som följde med de nya fläktarna borde jag kunna installera dessa istället för de som redan sitter. Ska dock granska elschemat och se vilka andra komponenter strömmarna passerar igenom. Det är ju ändå högre strömmar så jag vill se om jag kan hitta data på de komponenter som påverkas...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.