Y
Elektrikern håller på att riva bort det gamla hederliga proppskåpet som var fylld med döda möss. Och upp ska ett modernt med automatsäkringar och jordfelsbrytare.

Men så funderade jag att det är ju bra läge att komplettera med annat också, fast vad vet jag inte.

Kanske lite mätare? Vad vill man hålla koll på? Köket kanske är en sådan sak man vill mäta fast det kan ju bli besvärligt då så många saker är var för sig, kylfrys, spis, diskmaskin, belysning osv...

Om ni hade pysslat med nyinstallation, och varit lite nördig, vad hade ni passat på att montera in?

En statistik mätare för värmen kan ju alltid vara något. Det är ju ofta en stor energi post man vill hålla koll på

Y
Jo och det ska det bli fast den är kopplad till annan central. :)

kan vara bra att ha kyl frys på separat jfb

patrikjepp skrev:
kan vara bra att ha kyl frys på separat jfb
Hellre på en personskydds automat..

Y
Hade tänkt bygga special delux (dimmer,timer,rörelsesensorer, osv) för utebelysningen, fast nu blev jag besviken att de inte tål mer än -10 för tanken var att sätta alla prylarna utomhus under taket i något litet diskret skåp.. :(

Redigerat:
Yrrol skrev:
Hade tänkt bygga special delux (dimmer,timer,rörelsesensorer, osv) för utebelysningen, fast nu blev jag besviken att de inte tål mer än -10 för tanken var att sätta alla prylarna utomhus under taket i något litet diskret skåp.. :(
Detta ur klarar -30
Theben Termina TR 610 top2 och TR 612 top2 (www.gycom.se)

Denna dimmer klara -20
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD12NPN.pdf

Denna dimmer klarar också -20
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD12D.pdf

Y
vad händer med dem om det blir kallare än så?

Det enda som händer med produkterna som har display är at kristallerna fryser så man kan inte avläsa vad det står, men apparaten i sig fungerar, så är det iaf på enerigmätare. Och när det blir varmare igen så fungerar displayen igen.

Elinfo skrev:
Kanske en 1-fas mätare för t.ex. kyl/frys gruppen ?
[länk]

Ett ur för att styra ytterbelysningen ?
[länk]

Varför lägga ner pengar på en mätare för kyl/frys. Dom drar ju liksom inte så mycke så att man behöver hålla koll. men att ha dem på egen del i centralen är ju bra ifall de blir något fel i den övriga anläggningen

Y
jag vet inte alls hur sånna skåp funkar, men vore det möjligt att ge alla kökets säkringar en egen inkommande elkabel och då kunna sätta EN mätare som täcker hela köket?

Yrrol skrev:
jag vet inte alls hur sånna skåp funkar, men vore det möjligt att ge alla kökets säkringar en egen inkommande elkabel och då kunna sätta EN mätare som täcker hela köket?
Nja bli lite svårt att sätta en mätare för hela köket eftersom de produkter som du kommer ha i köket kommer kräva fler än en matning fram.

Separat JFB (Eller personskyddsautomat) på kyl/frys, är nog endast vettigt om du har mycket dyrt lagrat i frysen och ofta är frånvarande från huset...(Typ älgköttsfrys på landet !!)

Har du däremot utomhusanläggningar (Som elvärmaruttag, pumpar & annat) så kan en separat JFB på dessa vara bra att ha eftersom fel mellan nolla & jord i dessa gör att det inte räcker att fälla dvärgen för att separera ev jordfel.

Har du en stor anläggning (Flera hus, massa maskiner/ värmecentral etc..) kan det dessutom vara bra att sektionera anläggningen i flera JFBn.. (Eller skita i JFB för värmeanläggningen om du tex har ett hus som måste frostskyddas när du inte är där på vintern...)

Separat elmätare är bra att ha på värmesystemet, eller om du har en anläggning med flera hus ("uthyrningsstuga") eller uthyrningsdel i lgh) även på sådana

Redigerat:
Y
Elinfo skrev:
Nja bli lite svårt att sätta en mätare för hela köket eftersom de produkter som du kommer ha i köket kommer kräva fler än en matning fram.
fast jag tänkte ju mäta före det leds vidare.

Från huvudskåpet går ju en grov dragning till inneskåpet... sen vidare till småpunkter i huset..
-Ifall man hade kunnat gjort en grov ledare för köks säkringarna, och mätt den... sen leds det vidare till säkringar och vidare ut till olika punkter..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.