Hej!

Är det någon av er som vet vad ca priset per meter på en SE-N1XE-U 4G10 ligger på.
(till privatperson)

Priset för 4G10 fanns ju också med i länken enligt ovan (se längst ner i tabellen). Det skiljer faktiskt 22:-/m mellan en kabel med 4 eller 5 kardeler och area 10 mm²

Mikael_L
ahh, det missade jag ... :)

Tack för tipset men nu var det XE och inte XV jag letar efter.
Hittar den bara på Elot och det är ett företag som tar 151 kr/m https://www.elot.se/product.html?product_id=10581 jämnfört med Elbutik som tar 77kr/m
på just SE-N1XV-U 4G10. SE-N1XE-U 4G10 tar de 142kr/m för. https://www.elot.se/product.html?product_id=551 Men om man halverar det priset så kanske man kan dra slutsatsen att priset per meter blir 71kr för SE-N1XE-U 4G10.

Men det känns som om jag missat något, varför tar Elot det dubbla priset på sin kabel ?. De får rimligtvis inte sålt en meter.

Mikael_L
Melton skrev:
Tack för tipset men nu var det XE och inte XV jag letar efter.
Ja oj! Jag vet faktiskt inte skillnaden ...

Mikael_L skrev:
Ja oj! Jag vet faktiskt inte skillnaden ...
Jag är verkligen tacksam att det finns människor som dig som tar sig tid att besvara frågor och det här med skillnaden är intressant, för det vet inte jag heller. Vet bara att XE är tre kilo lättare per 100m och att XV uttryckligen inte får användas i explosiva miljöer.

Nu undrar säker en och annan varför jag är så intresserad av just SE-N1XE-U 4G10 men det kan vi lämna därhän.

Melton skrev:
Jag är verkligen tacksam att det finns människor som dig som tar sig tid att besvara frågor och det här med skillnaden är intressant, för det vet inte jag heller. Vet bara att XE är tre kilo lättare per 100m och att XV uttryckligen inte får användas i explosiva miljöer.

Nu undrar säker en och annan varför jag är så intresserad av just SE-N1XE-U 4G10 men det kan vi lämna därhän.
Kabel N1XE-U 4G10 har mantelisolering dvs ytterhölje av PE polyeten brandspridningsklass F1.
Kabel N1XV-U 4G10 har mantelisolering av PVC polyvinylklorid brandspridningsklass F2.

F1 är en sämre klass än F2 och den ska därför inte förläggas som vanlig utanpåliggande kabel utan främst i mark, vatten av tex eldistributörer. PE är även bättre än PVC vad gäller vattenupptag. Ingen av dem får användas i explosionsfarlig miljö där finns ingen skillnad.

Om du vill tolka beteckningen SE-N1XE-U 4G10 så är:

SE-N1XE-U 4G10 SE nationell standard dvs Sverige
SE-N1XE-U 4G10 Märkspänning 1kV
SE-N1XE-U 4G10 Ledarisolering PEX
SE-N1XE-U 4G10 Mantelisolering enligt ovan polyeten
SE-N1XE-U 4G10 Rund massiv kopparledare, ett R här ger fåtrådig
SE-N1XE-U 4G10 Antal ledare
SE-N1XE-U 4G10 Med gul/grön ledare
SE-N1XE-U 4G10 Area i mm²

Jag skulle rekommendera att du använder N1XV istället och om det inte finns särskilda skäl 5G6 eller 5G10 och inte fyrledare.

Ja, kör på XV.
XE är så jä-a styv och hårdskalad pga PEX:en.

och om det inte finns särskilda skäl 5G6 eller 5G10 och inte fyrledare.
GK100 said it.

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
Sådana kommentarer väcker nyfikenhet! Den är väl inte tänkt till hönshuset :@
[länk]
Haha Vilken koll du ha Bo på vilka andra trådar som trådskapare har skapat innan. :P

//Parik

Ser heller ingen anledning att välja N1XE här, har inte hittat nåt positivt med den hårda j*veln jämfört med N1XV än... Skulle väl isf vara plöjtåligheten men det lär väl inte vara intressant här...

Bo.Siltberg skrev:
Sådana kommentarer väcker nyfikenhet! Den är väl inte tänkt till hönshuset :@
[länk]
Nej då. Matningen till UC i hönshuset är redan löst. Jag grävde bara ner ett par lösa 1,5 mm2 FK i marken, blev ju jätte billigt dessutom.

Hrmfft

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.