7 961 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
säkring som går, hur åtgärda?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Ja
Då är saken biff - dra i en ledare till. Enkelt och billigt dessutom d^_^b om det inte är stopp i rören...
Det blir alltså 2 olika faser, nolla och jord i det röret.
Ett uttag till behöver ni också om ugn och disk sitter i samma (dubbel)uttag idag.
Då är saken biff - dra i en ledare till. Enkelt och billigt dessutom d^_^b om det inte är stopp i rören...
Det blir alltså 2 olika faser, nolla och jord i det röret.
Ett uttag till behöver ni också om ugn och disk sitter i samma (dubbel)uttag idag.
Det låter rimligt. Jag har själv noll erfarenhet från maskindisk med varmvatten in. Jag bara har hört resonemanget.elmont skrev:Det är inga som helst problem att koppla diskmaskinen till varmvatten, jag och måååånga med mig har gjort så.
För min del sedan 1980 och ALLDRIG haft problem med att disken inte blir ren. Dom flesta diskmaskiner i dag är godkända för anslutning till varmvatten. Även om maskinen tar in vatten som är 60 grader blir vattnet i maskinens första disk betydligt lägre, vattnet kyls av alla kalla metallytor och kallt disk. En fördel är att det går betydligt snabbare att diska.
daljian: Lycka till med elen i köket!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Sant. Vad jag förstår hade ni en elektriker som kopplade in hällen. Hade han i uppdrag att "koppla" in disken och ugnen också? I så fall borde faktiskt h*n stå för kostnaden eftersom ni redan betalat för inkoppling av dessa.
Bara så ni vet att om kabeln inte är över 12m så kan man belasta en 1.5mm2 med 13 A, det finns säkringar både som atomat och porslin till detta, räcker inte det så blir det till att öka arean till vad som krävs och säkringen där efter så klart! mvh
Nu har VVS-killen varit här och jag har konstaterat att säkringen går även när diskmaskinen matas med varmvatten. Tänkte testa även med en 13A och sedan dra kabel vid behov.
Har pratat med två elektriker och båda säger att det inte går att använda samma rör för att dra fram två faser, men det kanske kan göras på olika sätt?
Har pratat med två elektriker och båda säger att det inte går att använda samma rör för att dra fram två faser, men det kanske kan göras på olika sätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Dumheter! Ring en riktig elektriker (jag är det inte :blushing
. Just 2-fasgrupp är möjligen lite ovanligt så dom kanske går med på en 3-fasgrupp? Eller vad hade dom för lösning?
Det kan också bero på vad detta rör matar. Passerar det lysknappar och flera andra uttag kanske det inte är så lämpligt.
Det ska väl sägas att en 2-fasgrupp inte heller är en lösning man kanske väljer från början. Men jag ser den som helt Ok som efterhandskonstruktion. Ska man göra riktigt riktigt rätt så ska en helt ny gruppledning dras fram.
Även med 13A så är risken hög att den löser - det beror på - du måste "testa" genom att starta ugn resp disk vid det mest ogynsamma tidsförhållandet mellan dem (och värmeinställning etc) så att båda belastar samtidigt och längst. 13A är hur som helst ingen lösning, det behövs i så fall 20A.
Det kan också bero på vad detta rör matar. Passerar det lysknappar och flera andra uttag kanske det inte är så lämpligt.
Det ska väl sägas att en 2-fasgrupp inte heller är en lösning man kanske väljer från början. Men jag ser den som helt Ok som efterhandskonstruktion. Ska man göra riktigt riktigt rätt så ska en helt ny gruppledning dras fram.
Även med 13A så är risken hög att den löser - det beror på - du måste "testa" genom att starta ugn resp disk vid det mest ogynsamma tidsförhållandet mellan dem (och värmeinställning etc) så att båda belastar samtidigt och längst. 13A är hur som helst ingen lösning, det behövs i så fall 20A.