Som rubriken! Har sökt lite men inte hittat något.

Vanlig 230V, ingen transformator. Vill bara kunna dimmra min taklampa :(

Har precis testat Clas Ohlson 36-1809 (40-300W) men den låter som en byggfläkt när den är igång. Inte direkt vad man vill ha i sovrummet.

Vilka dimmers finns på typ Clas, Kjell, Jula etc som ni har provat och är nöjda med?

Har en ELKO köpt på CO som inte surrar, tror det är art. nr 32-4347 eller om det är modellen större.

enkelt ! handla kvalitet

Vad är det för ljuskälla?

//Patrik

Satsa på en Elko eller Eljo.

Eller Eltako :D

Testade en Elko, samma problem. Surra så man inte kunde vara i samma rum (ja, nästan...)

Gick över till grannen som är elektiker och fick en Eljo som funkade perfekt!

Konstigt för dom kostar ungefär lika mycket?

Ja då var det löst.

Någon frågade om ljuskällan, är typ en IKEA-plafond med ca tre glödlampor.

MVH

ows skrev:
Testade en Elko, samma problem. Surra så man inte kunde vara i samma rum (ja, nästan...)

Gick över till grannen som är elektiker och fick en Eljo som funkade perfekt!

Konstigt för dom kostar ungefär lika mycket?

Ja då var det löst.

Någon frågade om ljuskällan, är typ en IKEA-plafond med ca tre glödlampor.

MVH
Hmm...typ och ca....är det verkligen glödlampor och inte lågenergigrejer? Fast, nu funkar det ju och elektrikergrannen borde ju ha frågat elelr fattat vad det handlade om. Ville bara ta ELKO i försvar :P, har man rätt sak så funkar även dom, jag själv föredrar ELKO framför ELJO men ljuskällor kan spöka med fel typ av dimmer.

Håller för tillfället på att kompletera en massa lägenheter med ELKO RS på jobbet.¨
Men gillar inte vriddreglaget på deras dimmer. Dels är den inte lika snygg som Eljos, dels känns den svårare att greppa genom att den är så stor och så smal. Inte för att det är svårt att vrida på, men jämfört med Eljos så. Den är mindre och mer utstickande.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Håller för tillfället på att kompletera en massa lägenheter med ELKO RS på jobbet.¨
Men gillar inte vriddreglaget på deras dimmer. Dels är den inte lika snygg som Eljos, dels känns den svårare att greppa genom att den är så stor och så smal. Inte för att det är svårt att vrida på, men jämfört med Eljos så. Den är mindre och mer utstickande.

//Patrik
Just när det gäller dimmrarna så är det dom små knapparna jag tycker är så fula.....lite 80-tal över eljo tycker jag....samt att alla deras produkter känns så plastiga att arbeta med men det är ju vad jag tycker det, jag blev ju inskolad med elko.

Glufsglufs skrev:
Just när det gäller dimmrarna så är det dom små knapparna jag tycker är så fula.....lite 80-tal över eljo tycker jag....samt att alla deras produkter känns så plastiga att arbeta med men det är ju vad jag tycker det, jag blev ju inskolad med elko.
Ja, smaken är som baken. Men ja, jag är ju inskolad med Eljo så. :)
Hehe Både Eljo och Elko är väl lika plastiga.

Om vi nämner Elkos kapslade uttag så ÄR det 80-tal. ;) Uttagen man installerar nu, sådana sitter på mor och fars kåk som är rustad -81. Bara att de är lite gulnade i plasten

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, smaken är som baken. Men ja, jag är ju inskolad med Eljo så. :)
Hehe Både Eljo och Elko är väl lika plastiga.

Om vi nämner Elkos kapslade uttag så ÄR det 80-tal. ;) Uttagen man installerar nu, sådana sitter på mor och fars kåk som är rustad -81. Bara att de är lite gulnade i plasten

//Patrik
Ja, eljo har ju betydligt snyggare kapslade grejer men jag kan inte hålla med dig att elko är lika plastiga som eljo, elko har ju en rejäl metalram tex.

Glufsglufs skrev:
Ja, eljo har ju betydligt snyggare kapslade grejer men jag kan inte hålla med dig att elko är lika plastiga som eljo, elko har ju en rejäl metalram tex.
Det har väl Eljo också?
Dessutom har Eljo inte några löjliga urspårningar i metallramen som ELKO som försvårar användning av vattenpass.
Alltså de där två spåren som apparaterna ska hakas ihop i om man monterar t.ex. två strömställare i en tvåvägsram.

Men en sak som jag gillar med Elko är att anslutningarna på de flesta infällda apparater är bakpå och inte uppe eller nere.

//Patrik

Elinfo skrev:
Eller Eltako :D
Får du provision varje gång du skriver ordet "Eltako"? :cool::rolleyes:

Elinfo = Forumvärldens Anders Timell? :wow:

Rrrrr skrev:
Får du provision varje gång du skriver ordet "Eltako"? :cool::rolleyes:

Elinfo = Forumvärldens Anders Timell? :wow:
Klart jag får :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.