Ny fråga från köksrenoveraren!
Jag har en gammal lägenhet, som bara har enfas, 25A.

Tanken är att byta från:
kyl/frys, spis/ugn, lös mikro och fläkt
till:
kyl, frys, inbyggnadshäll, inbyggnadsugn, inbyggnadsmikro, diskmaskin och fläkt.

Efter att har rådgjort här och med två oberoende elektriker så är svaret att även om de nya drar mer så bör det vara lugnt. (Och det låter ju rimligt, det är väl snarare bättre verkningsgrad på nya, så om jag gör precis samma mat som förut så går det lika mycket energi?)

Hur som helst - den nya ugnen har enligt pappret en anslutningseffekt på 3,5 kW, men på över/under 2 kW, på "bara över" eller "under" 1kW, och på "Energiförbrukning enligt mätmetod EN50304" så är det bara ca 0,9 kW. Så om man bara kör undervärme borde man klara sig på 1kW = 5A. Tänker jag helt åt skogen?

Inbyggnadsmikron ligger i sin tur på anslutningseffekt 2,4kW, men då verkar 1kW vara grill?

Så, kontentan: Har jag rätt i att jag borde kunna köra mikro, medeleffekt + ugn undervärme utan att en 10A-säkring går?

Det är bara om jag drar på max som det skiter sig?

Jag vet inte vad EN50304 är, men troligen är över och underelementet på 1000W vardera och grillelementet på 1500W. 3,5 kW är alltså vad ugnen drar då den värms upp på startläget. Säkringar tål överlast under en kortare stund. Eftersom man sällan gör långkok i mikron (åtminstone inte jag) kommer det troligen att fungera, men 10 ampere är ju egentligen klent till ugnen ensam. Varför skall du ha ugn och mikro på samma 10A säkring? Verkningsgrad är ett knepigt begrepp för ugnar, men det har inte med säkringsstorlek att göra.

Erik

Kolla att inbyggnadshällen verkligen trivs med enfasmatning. En häll gjord för två faser kan åtminstone teoretiskt ha för klen nolla för att matas med enfas mer än 16A.

Om jag vore dig så skulle jag mata häll och inbyggnadsugn från befintlig spismatning (gissningsvis 20A) genom att montera en liten elcentral på lämpligt ställe i köket (högst upp i skåpet ovanför spisfläkten kanske?) med 16A automatsäkringar.

Det där att köra ugnen på bara under eller övervärme är oftast inget alternativ, det är bara i enstaka recept som man lagar mat så. Räkna med över OCH under värme, max effekten 3,5 kw är som sagt troligen bara i startläge, det kör men oftast bara några minuter.

Undervärmen pajade på en spis vi hade tidigare, det blev ganska intressant att grädda en sockerkaka, blev enstor pöl med smet efter att formen togs bort.

Det där med 0,9kw enl EN50304. är troligen en felläsning, utan att ha sett texten så tror jag att det står 0,9kwh (killowattimmar) vilket inte är samma sak som killowatt. Du skulle rent teoretiskt kunna ha en ugn som drar 1000 kw, men som bara behöver gå några sekunder för att värma upp din mat, då får du en energiförbukning på 0,9kwh.

Slutsatsen brukar vara att om man klarat sig tidigare så klarar man sig nu också med ny häll/ugn.
Dock kan man få problem under "uppvärmningsfasen" då nya vitvaror ofta drar mer effekt men under kortare tid. Och vi vet ju nu vad dvärgar tycker om att bli kortvarigt överbelastade.:(

Nu framgår det inte hur många gruppledningar som finns till förfogande och hur dom är avsäkrade. Vid en nyinstallation skulle varje större förbrukare få en egen grupp. 16A till häll och ugn, 13A till din 2.4kW!!-micro, 10A till diskmaskinen.

Vid nyinstallation skulle man nog minst ha 20 A framdraget till spisen men där har kanske varit gas tidigare?
Sen så kan du nog inte räkna med att kunna köra för mycket samtidigt, diskmaskin, spis, vattenkokare osv drar mycket ström periodvis. Och mikrons grillfunktion drar mycket men har man en sån lär man också vilja använda den annars kan man inte mycket mer än poppa popcorn..

Redigerat:
Kolla att inbyggnadshällen verkligen trivs med enfasmatning.
Ja det står "2x16 eller 1x25", 230V, så det borde det väl göra?

Jag hoppas jag får svarat på alla frågor jag fick här:
Tidigare hade jag 3 säkringar (20+10+10), nu pratar vi om 4. Problemet är att spisen sitter på motsatt sida ugnen, och det blir ingen höjdare att dra ledningar över till den, därför tänkte vi lägga ugn+mikro tillsammans själva, istället för ugn och häll.

Planen är alltså 20A till spis, själv. 10A till ugn och mikro, själva (men det kanske vi får justera lite då), 13A till Kyl+frys+belysning+uttag, och ytterligare 10A till diskmaskin och övrig lägenhet (de uttag och belysning som blir över).

Vi har pratat om ett system i stil med: Aldrig ugn + mikro samtidigt. Diskmaskin på natten, när inga datorer eller tvapparater är på. Skulle det räcka?

Jag var för övrigt i kontakt med vicevärden idag. Han sa att detta är ju inte första gången någon gör så här. Folk lever helt enkelt med att riskera att överbelasta huvudsäkringen, och i övrigt passa sig för att ha igång grejer samtidigt...

Och mikrons grillfunktion drar mycket men har man en sån lär man också vilja använda den annars kan man inte mycket mer än poppa popcorn..
Okej, hur menar du då? Är den sämre i övrigt på grund av det?

Ja, hällen går att koppla in på en fas.
Varför 13A till Kyl+frys+belysning+uttag?
Det var till micron du behövde 13A och 16A till ugn (även om du maxar dess 3.5kW under kort tid) så i praktiken blir det 16A till ugn + micro om micron är godkänd för att avsäkras med 16A.

Mina nya ugnar har anslutningseffekt på 2540 respektive 2825. Den på 2825 har jag kört temporärt på en 13A dvärg som för närvarande matar hela övervåningen (eller, rättare sagt - den matar ett uttag där allt är påkopplat) utan problem.

Ungen har varit körd på full effekt ett par timmar, detta samtidigt som en PC (~150W idle + 2 skärmar), förstärkare (720W max - vet ej vad den drar genomsnittligt) och diverse Makita laddare/verktyg utan att proppen gått. Vill väl tro att man låg ganska precis på 13A iallafall.

Oavsett, så blir det en 16A 3-fas till hällen, två 13A till ugnarna och en 16A som delas mellan micro/espresso samt ett par 10A som får driva diskmaskinerna. Säkringar/kabel/slang är relativt billigt i det stora hela så om du redan kommer göra om elen i köket (vilket inte helt framkom av ditt första inlägg) kan det vara smart att lägga till några grupper. Att dra fram 3-fas även fast du endast i dagsläget har 1-fas i lägenheten är heller inte så dumt, då du slipper det arbetet om/när fastigheten "uppgraderas".

Bo: 13A dit var för att det var den vi var tvungna att byta. Men resten får ju elektrikern se till att det blir rätt helt enkelt. känns lite olustigt att säkra upp 16+13+10+20 när vi bara får plocka 25 ut, men jag antar att elektrikern vet vad han gör...

emigrating:
Frågan är om vi kan lösa 3-fas, det verkar som att det skulle vara väldigt dyrt...

Men risken att ni ska använda mer än 25A samtidigt är betydligt mindre än att ni skulle använda mer än f.ex. 10A om fler maskiner delar på denna. Se på det som en motorväg, skulle alla anslutningsvägar ha kö samtidigt skulle motorvägen stå helt still, med "måttlig" trafik på anslutningarna rullar motorvägen på utan problem.

Dock kan man undra varför standarden i Sverige på 1-fas är ursla 20A eller 25A. I england hade vi, om jag inte misstar mig, 120A som huvudsäkring (dock i villa, men ändå).

emigrating skrev:
Men risken att ni ska använda mer än 25A samtidigt är betydligt mindre än att ni skulle använda mer än f.ex. 10A om fler maskiner delar på denna. Se på det som en motorväg, skulle alla anslutningsvägar ha kö samtidigt skulle motorvägen stå helt still, med "måttlig" trafik på anslutningarna rullar motorvägen på utan problem.

Dock kan man undra varför standarden i Sverige på 1-fas är ursla 20A eller 25A. I england hade vi, om jag inte misstar mig, 120A som huvudsäkring (dock i villa, men ändå).
Har inte bott i England men om jag fick välja mellan 20 A trefas eller 125 A enfas skulle det lätt bli det första valet. Enfas finns mest i äldre lägenheter i Sverige, vid stambyte brukar det uppgraderas till trefas. Områden där standarden kan vara sämre är gamla koloniområden som byggs ut till bostadshus, där kan hela området vara underdimenaionerat från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.