1 550 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Jordfelsbrytare
Hej!
Jag kopplade in en 1-fas grupp till en liten stuga. Jordfelsbrytaren bryter direkt jag lastar den med vad som helst. Jag kopplade ur den gruppen och kopplade in en annan grupp till ett 1-fas uttag bredvid elcentralen och det gör likadant där. Den löser direkt man kopplar in en lampa eller en värmekabel. Med en elprovare löserden mellan fas och nolla. Jag har då aldrig varit med om så mystist fel.
Hoppas på ett smart svar! Jag börjar ha slut på lösningar.
MVH: Gosse
Jag kopplade in en 1-fas grupp till en liten stuga. Jordfelsbrytaren bryter direkt jag lastar den med vad som helst. Jag kopplade ur den gruppen och kopplade in en annan grupp till ett 1-fas uttag bredvid elcentralen och det gör likadant där. Den löser direkt man kopplar in en lampa eller en värmekabel. Med en elprovare löserden mellan fas och nolla. Jag har då aldrig varit med om så mystist fel.
Hoppas på ett smart svar! Jag börjar ha slut på lösningar.
MVH: Gosse
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Att den löser JFBn när du belastar gruppen tyder på att nolla/jord är felkopplad, t.ex att nollan är inkopplad före JFBn. Löser den även när andra grupper belastas så kan nollan vara ihopkopplad någonstans (var som helst!) efter JFBn med jord (som ligger utanför JFBn).
Kolla isolationen mellan jord och nolla i centralen.
Kolla isolationen mellan jord och nolla i centralen.
Den lyser baa på nya grupperna som blivit inkopplade. Jag kopplade först in bägge grupperna men ha senare separerat dom för att försöka lista ut var felet är. jag trodde först att det var en kabel på den ena gruppen om var skadad men ingen av grupperna fungerar separat. jagbörjar tro att det är i centralen det är något fel men ingen annan grupp löser ut.
MVH:Gosse
MVH:Gosse
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Summra mellan nolla och jord på de nya grupperna, piper det så är det kontakt någonstans.
Men om centralen är belastad från andra grupper så borde den då redan löst om jord och nolla var ihop.
//Patrik
Men om centralen är belastad från andra grupper så borde den då redan löst om jord och nolla var ihop.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Beskriv lite mer i detalj hur du har kopplat. Det låter som en felkoppling.
Jag tror att Bo hade ett bra svar på mitt problem. Nollan och jorden ligger inte ihop någonstans, men det kan vara en nolla som jag har kopplat in på som ligger före jordfelsbrytaren och den är kopplad till pannan. Det är en separat nollskena.
Jag får undersöka det i morron!.
Jag får undersöka det i morron!.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ett (stort) varningens ord. Felkopplingar med jordfelsbrytare kan bli väldigt farliga. Det är inte läge att laborera. Om vi tänker oss att du hade kopplat en nolla från pannan (alltså inte över jfb) på en nollplint som går igenom jordfelsbrytaren istället, då kommer jfb att lösa ut, men den bryter ju bara nollan från pannan inte faserna, du får överspänning (400V istället för 230V) och risk att huset brinner.
Som sagt det troliga felet i det här fallet är sannolikt inte farligt, men det finns inte utrymme att göra sådana här fel. Vet man inte exkat hur elen skall kopplas så vet man heller inte vilka fel som är förlåtande och vilka som är farliga.
Som sagt det troliga felet i det här fallet är sannolikt inte farligt, men det finns inte utrymme att göra sådana här fel. Vet man inte exkat hur elen skall kopplas så vet man heller inte vilka fel som är förlåtande och vilka som är farliga.
Klicka här för att svara