Behöver montera en säkerhetsbrytare till en cirkulationspump och i ellådan hittade jag en Bårebo Aqua 2-polig IP-54 vippströmbrytare som skulle kunna passa. Förhoppningsvis har den 3 mm kontaktavstånd.

Frågan är om man får använda en vippströmbrytare?

Är det verkligen en säkerhetsbrytare i ordets bemärkelse du behöver? En sådan har en del regler kring sig - först o främst frånskiljaregenskaper:
- att den har en tydlig lägesindikering,
- låsbar,
- förhindrar oavsiktlig tillkoppling,
- garanterar bruten krets vid manöver,
- minimal risk för överslag etc.
En säkerhetsbrytare är rent tekniskt en frånskiljare, ev med lite bättre egenskaper map isolationsavstånd etc, men har lite regler o rutiner kring sig. En säkerhetsbrytare får inte heller bryta last om du behöver kunna göra det.

En bostad behöver ju inte samma strikta regler som industrier. Så frågan är om du kan bryta strömmen på ett säkert sätt med din brytare, och säkerställa att den förblir bruten så länge som du mixtrar med fläkten. Dom flesta frånskiljare har en vipparm så det är nog inte där skon klämmer.

En cirkpump behöver normalt ingen säkerhetsbrytare, det duger med vilken brytare som helst om du vill ha möjligheten till start och stopp. Vill du säkerställa att den blir spänningslös vid arbete kan ju det ske på flera alternativa sätt förutom med säkerhetsbrytare tex skruva ur en säkring.

Tack elmont! Där sparade jag 350 pix!

Vi kan väl dela lika??

Men behöver inte alla elmotorer en allpolig frånskiljning. Som både bryter fas och nolla. För att motorn inte ska ha kontakt med nätet vid t ex service.

Ska inte svära på att detta gäller cirk.pumpar, men jag tror att du måste ha ett SYNBART brytställe.
Kan du se elcentralen från pumpen så behöver du ingen (säkerhets)brytare. Men till en pump skulle jag ändå sätta en allpolig brytare.

allpolig brytare är en brytare som bryter alla faser, tex. en normal säkerhetsbrytare är trepolig, nolla och jord kopplar man på en plint vid sidan av brytaren. Vill man ha låsbart kan man sätta låsbara "proppar" om man har gänsäkringar, och automatsäkringar är också låsbara. Mindre pumpar har ju inga rörliga delar som kan skada den som arbetar med den, och ska man jobba med det elektriska ska man ha den utbildningen att man är medveten om faran och hur man undviker den. Apparater som tex fläktar, som mekaniskt kan skada tex. den som rengör fläkten ska ha säkerhetsbrytare som är låsbra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.