2 221 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
En fråga om JFB
Sida 1 av 2
Hej,
En fråga om JFB.. kan man koppla en JFB på något sätt så att den bryter strömmen om strömmen leds mellan två faser i en trefasgrupp, om nollan bryts? Eller, finns det något annat man kan koppla in för att åstadkomma detta?
Anledningen till frågan är då att jag tänkte omvandla ett trefasuttag till 3 separata faser, som delar på samma nolla och blir nojig över säkerheten. (L1=tvättmaskin, L2=torktumlare, L3=ett par vanliga vägguttag)
(med risk att jag har missuppfattat JFB:s funktion)
En fråga om JFB.. kan man koppla en JFB på något sätt så att den bryter strömmen om strömmen leds mellan två faser i en trefasgrupp, om nollan bryts? Eller, finns det något annat man kan koppla in för att åstadkomma detta?
Anledningen till frågan är då att jag tänkte omvandla ett trefasuttag till 3 separata faser, som delar på samma nolla och blir nojig över säkerheten. (L1=tvättmaskin, L2=torktumlare, L3=ett par vanliga vägguttag)
(med risk att jag har missuppfattat JFB:s funktion)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Nej, så länge strömmen håller sig inom de tre faserna och nollan så bryter INTE JFB, oavsett avbrott på någon eller flera av dessa 4 ledare.
JFB ser ingen skillnad på en belastning med eller utan nolla.
När strömmen letar sig utanför dessa ledare så vaknar JFB till liv och bryter.
JFB kan inte rädda dig från din nojja, endera litar man på nollan eller så får man dra fram nya enfasgrupper.
Protte
JFB ser ingen skillnad på en belastning med eller utan nolla.
När strömmen letar sig utanför dessa ledare så vaknar JFB till liv och bryter.
JFB kan inte rädda dig från din nojja, endera litar man på nollan eller så får man dra fram nya enfasgrupper.
Protte
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Intressant fråga, men tag tror inte att du kan uppnå det med jordfelsbrytare. Ev. så kan du delvis skydda dig mot ett sådant problem med överspänningsskydd på resp. fas-nolla
JFB löser bara om summan av alla fasströmmar skiljer sig för mycket från strömmen i nollan. Och sannolikheten att nollförbindelsen skall brytas är lika med noll om installationen är fackmannamässigt utförd. Men visst, det är lite av en nödlösning att dela upp en 3-fasgrupp så 1-fasiga laster. Trots det är det ganska vanligt att göra så.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
hempularen skrev:
Överspänningsskydd fungerar INTE. De skulle vid brott på nollan behöva bränna bort ca 2300 W på 2 faser (2x2300W) när tvättmaskinen värmer.
Överspänningsskydd är för att bgränsa mycket korta överspänningar.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Att sannolikheten skulle vara noll vid en fackmannamässig installation håller jag inte med om, men den är låg.
Jag har råkat ut för att en nolla brann av i en dosa hemma hos oss. Det var dock en nolla till en enfasgrupp så det blev inte så drmatiska följder. Felet i det fallet var att elektrikern som installerade dosan 1960 råkat dra en skruv snett i gängorna (en kulodosa) , när den inte gick att dra längre så var det inte ordentlig kontakt, det var skruven som nöp. Dosan brann 2006. Huset ägdes och beboddes på den tiden (vid installationen) av en byggmästare med 10 - 20 anställda byggnadsarbetare. Det verkar lite långsökt att en byggmäsatre som anlitar elfirmor dagligen på sina byggen skulle hempula vid en större ombyggnad hemma (huset byggdes om till oigenkännlighet 1960).
Jag har råkat ut för att en nolla brann av i en dosa hemma hos oss. Det var dock en nolla till en enfasgrupp så det blev inte så drmatiska följder. Felet i det fallet var att elektrikern som installerade dosan 1960 råkat dra en skruv snett i gängorna (en kulodosa) , när den inte gick att dra längre så var det inte ordentlig kontakt, det var skruven som nöp. Dosan brann 2006. Huset ägdes och beboddes på den tiden (vid installationen) av en byggmästare med 10 - 20 anställda byggnadsarbetare. Det verkar lite långsökt att en byggmäsatre som anlitar elfirmor dagligen på sina byggen skulle hempula vid en större ombyggnad hemma (huset byggdes om till oigenkännlighet 1960).
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nu har jag aldrig fördjupat mig i hur överspänningsskydd för elinstalltioner fungerar. men i elektroniksammanhang så förekommer det överspänningsskydd som vid överspänning skapar en total kortslutning (tänder en tyristor), som får matande kraftenhet att strypa, eller blåser säkringar, säkringen löser då ut innan överpänningskyddet bränns upp. OM den funktionen finns att tillgå för elinstallationer så kunde det vara en (långsökt) möjlighet.prototypen skrev:
Det fanns den funktionen på kraftenheten till en Luxor TV på 70-talet. vid överspänning internt och några andra felfall så löste en tyristor ut, kortslöt huvudmatningsspänningen (180V). Tanken var att matningen skulle strypas pga. den höga strömmen. Haken var bara att killen som designat kraftenheten hade "glömt" att det skulle strypas vid överström, däremot orkade kraftenheten inte ge tillräckligt mycket ström för att lösa ut säkringen. Det blev ganska intressanta pyrotekniska resultat (och ett antal bostadsbränder).
Då har jag uppfattat dess funktion rätt, men det jag då inte förstår riktigt är varför JFB:n inte löser ut när strömmen inte går tillbaka via nollan alls. Strömmen i nollan blir ju då.. 0? (dvs, inget kommer tillbaka den vägen)snaggletooth skrev:
Vilket är då att föredra när det gäller kabeldragning från en kopplingsdosa, där faserna delas upp till 3 separata uttag som ska sitta brevid varandra och delar på samma kabelrör från dosan.snaggletooth skrev:
Att från kopplingsdosan dra 3 st separata nollor till vardera uttag ..eller.. Att från kopplingsdosan dra 1 st nolla till ett uttag som sedan dras vidare till nästa uttag osv?
Vilket är att föredra vid ihopkoppling.. Vanlig hederlig toppklämma, WAGO-toppklämma eller kopplingsklämma med skruv?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Luxors likkista? Den hade inte överspänningsskydd.
Överspänningsskydd fungerar inte, skulle man tappa nollan måste överspänningsskydden på 2 faser ta hand om lika mycket effekt som den på den nyttiga fasen för att balansera. (skapa virtuell nolla) (jämför Y-kopplade trefas motorer och elpatroner).
Protte
Sedan med anslutning av nollan, man får inte dra FÖR hårt heller så ledaren kläms av.
Överspänningsskydd fungerar inte, skulle man tappa nollan måste överspänningsskydden på 2 faser ta hand om lika mycket effekt som den på den nyttiga fasen för att balansera. (skapa virtuell nolla) (jämför Y-kopplade trefas motorer och elpatroner).
Protte
Sedan med anslutning av nollan, man får inte dra FÖR hårt heller så ledaren kläms av.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Har du belastning på en fas och nollan går av stannar maskinen, ingen ström i någon ledare JFB bryter inte.moOd skrev:
Har du två maskiner igång på olika faser och nollan går av så kommer strömmen på fas L1 att flyta tillbaka på L2, JFB bryter inte. Hur spänningen 400V fördelas på maskinerna beror på maskinerna.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nu känner jag iofs inte igen beteckningen likkista, men den är passande.prototypen skrev:
Det var ju inget renodlat överspänningsskydd. Men det satt en slinga av detektorer som kände av framförallt överström i olika delar i linjeslutseget. Kommer inte ihåg jur många punkter som övervakades. Om en punkt löste ut så triggades en liten tyristor i kraften. Tyristorn var ju inte tänkt att ta upp så mycket energi, för kraftenheten skulle ju strypa, så den var liten, såg ut som en småsignaltransistor. Den brukade flyga iväg uppåt när den triggades, och lämnade ett lysande spår efter sig. Jag var själv med om att en sådan tyristor swishade förbi och missade mitt öga med några centimeter när jag stod böjd över apparaten på verkstaden.
Sedan satt det dessutom några keramiska motstånd modell större som blev vitglödgade och sprack, skärvorna brände sig rakt ned genom plasten i bakstycket på TVn och antände golvet under. Vi hade ett par kunder på vår verkstad som råkade ut för brandskador på det viset.
prototypen skrev:Har du belastning på en fas och nollan går av stannar maskinen, ingen ström i någon ledare JFB bryter inte.
Har du två maskiner igång på olika faser och nollan går av så kommer strömmen på fas L1 att flyta tillbaka på L2, JFB bryter inte. Hur spänningen 400V fördelas på maskinerna beror på maskinerna.
Protte
Det här är säkert el-lära på grundnivå, som jag uppenbarligen har förträngt från min el-tele utbildning från gymnasiet.snaggletooth skrev:
Om JFB:n löser när summan av alla fasströmmar skiljer sig åt för mycket från strömmen i nollan, borde då inte strömmen skilja sig åt _väldigt_ mycket om _ingen_ ström flyter tillbaka genom nollan (alltså, när dem bara flyter faserna)?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nja det är inte just strömmen i nollan man jämför med. Utan snarare (lite förenklat) så skall summan av strömmarna i alla fyra ledarna vara mindre än 30mA. Returströmmar räknas då som negativa.
Om någon ström "försvinner" ex. genom att gå ngn. annan väg än i någon av de fyra ledarna så blir summan inte noll. En ström behöver inte komma tillbaka i nollan, den kan komma tillbaka i vilken som helst av ledarna. Ur jordfelsbrytarens synpunkt så är det ingen skillnad på nollan och faserna, den tittar på strömmarna i 4 ledare och bryr sig inte om vilken funktion respektive tråd har.
För att fullt ut inse hur det fungerar så behöver man titta på 3 fassystemet med fasförskjutningar och allt. Vilket jag tycker är lite overkill i den här tråden.
Om någon ström "försvinner" ex. genom att gå ngn. annan väg än i någon av de fyra ledarna så blir summan inte noll. En ström behöver inte komma tillbaka i nollan, den kan komma tillbaka i vilken som helst av ledarna. Ur jordfelsbrytarens synpunkt så är det ingen skillnad på nollan och faserna, den tittar på strömmarna i 4 ledare och bryr sig inte om vilken funktion respektive tråd har.
För att fullt ut inse hur det fungerar så behöver man titta på 3 fassystemet med fasförskjutningar och allt. Vilket jag tycker är lite overkill i den här tråden.