Vart lite ställd av elarbetet i en badrumsrenovering jag bevittnade så ett utlåtande från forumet skulle vara trevligt. Har egentligen ingen aning om lösningen är okay eller inte, för mig är den inte uppenbart fel, men detta är som sagt inte mitt område

Bakgrunden är att el är framdraget till ett badrum (JFB finns) och samma dimmer kontrollerar både spotlights i taket samt en tänkt belysningsramp över spegeln. Där den ska sitta går det ut ett VP-rör det gick till att börja med nydragen tändtråd, nolla samt jord. Kopplingsdosan hade ett lock så jag såg inte hur det såg ut där bakom dock. Nu är det dock så att ljusrampen som valdes (oklart vilket märke) hade ett eluttag samt 3x10W spots som allt var sammankopplat med en sockerbit. Frågan vi fastnade vid då var givetvis hur man får liv i eluttaget då tändtråden idag är inkopplad via dimmern.

Vår vadslagning är givetvis vad elektrikern hittar på, som info har han ingen aning om hur rampen ser ut samt förutsättningarna är ett normalt 16mm rör.

Min gissning är att elektrikern drar en fas från kopplingsdosan, kör samma nolla, mekar runt lite vid socketbiten och "löser" problemet. Vad tror ni? Framförallt vad är rätt lösning?

Du är inne på rätt linje, plinten i rampen är med säkerhet förberedd för inkoppling av uttaget så då fattas bara fasen.

Det blir 4 trådar fram till rampen. Fas, tändtråd, nolla och jord.

Fick en rapport nu över telefon vad som hade hänt och ni båda hade rätt.

En 4:e FK var framdragen så nu går blå, gul/grön, brun (dimmad) och svart (nydragen). Tydligen hade det varit djupa veck i pannan på elektrikern när han öppnade rampen (vet fortfarande inte tillverkare) då det var en gemensam sockerbit för både spots samt uttag. Verkade som rampen inte var gjord att köras med dimmade spots konstigt nog. I alla fall så hade elektrikern löst det genom att bryta ut matningen till uttaget så där sitter 3 toppklämmor (WAGO) istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.