Förra torsdagen fick jag mitt gamla proppskåp utbytt till ett nytt med automatsäkring. De är ju lite snabbare så ena av säkringarna har gått ett antal gånger, i synnerhet när man t ex slår på dammsugare tillsammans med värmefläkt.

Nu gick den för någon timme sen, men när jag ska slå på som vanligt (efter tt ha kopplat ut allt) så är den "mjuk" hela vägen istället för att bli trögare. Den andra inkopplade och den tredje (ej inkopplad alls) beter sig som vanligt.
Den som har gått funkar inte alls.

Vad jag vet har vi inte kommit åt några kablar, men jag provade ändå att koppla bort allting. Beter sig likadant.

Den har smält...du behöver få den utbytt. En ny dvärg ska dock inte gå sönder så fort.
Men man ska aldrig överbelasta - man ska helst försöka hålla sig en bit under säkringens/dvärgens märkström.
Dvärgbrytare får dessutom lite ändrade egenskaper efter ett antal överbelastningar. Eftersom man inte kan byta dem själv så bör man vara extra försiktig.

Testa manövrera den med huvudbrytaren nere.. Låter märkligt att den skulle lösa för att du dammsuger, gruppen kan behöva felsökas. Är det 10 A C?

10A är det. Inte hemma nu så jag vet inte om det är a/b/c, Sen kan man väl höja till 13 om man hade 10 med den gamla ?

Men samma dammsugare fick säkringar att gå ett par gånger i en tidigare lägenhet, så då blir jag inte så förvånad. Det har ju varit värmefläkt och dammsugare som startat på hög effekt.

Ska testa med huvudsäkringen av också.

Har inget svar om automatsäkringar, däremot om dammsugaren: testa att ha den påslagen innan du sätter i sladden, det funkade i min gamla lägenhet med "känslig" el. Senare bytte jag till trög säkring där, då klarade den av piken som blev när man satte på dammsugaren.

B 10 är det på dem.

Min dammsugare har snarare omvänd effekt... det som nästan alltid funkar är att dra ner effekten till min, och sen starta den.

Nej, man kan inte med automatik höja till 13A en 1,5mm2 ledning ska normalt säkras med 10 A, men man kan byta till trögare säkringar och en C borde klara starten räcker inte det kan man ta en D och då räcker det (eller skaffa en modern maskin med mjukstart)

Ok, så kontentan är: Säkringen verkar vara ett måndagsexemplar, och ska inte gå sönder så fort. Oavsett så borde jag köra på trögare säkringar?

Sen är den nog inte äldre än 7 år, men det kanske är tillräckligt gammalt? (1,5kW)

När den här strök med, så var nog bara en byggfläkt på 2kW igång, möjligtvis samtidigt som vi tände ett lysrör. Säger det någon något?

Kör du värmefläkt och dammsugare på samma säkring är det inte så konstigt om den löser ut.

Nä,men jag har så vitt jag minns bara kört på minläge tillsammans med värmefläkt. Då har jag väl 300W över, kan en dammsugare på lägsta klara det?

Hur som helst var det inte så nu, utan bara fläkt (och möjligtvis starta ett lysrör, osäker på det, jag var inte i samma rum).
...och jag undrar därför om någon anser något.

Går det att överbelasta automat utan att det bryter, om man ökar försiktigt?
Kan man slita ut en säkring på det sättet att den plötsligt inte klarar 2kW och går sönder?

Redigerat:
Det är troligen inte den totala belastningen som är det största problemet utan startströmmen för dammsugaren.
Den kan lätt vara över 50 A momentant och det "sliter" på en säkring. Dom "trögare" tål startströmmarna bättre men kan belastas lika efter dom första sekunderna.

Aha! Jag har alltså startat dammsugaren, som har dragit ordentligt i starten och därmed slitit på säkringen. Hade jag haft en trögare så hade jag inte fått samma problem.

Men kan den då alltså ha slitits så pass att den inte klarar av sin "normala" belastning? Finns det någon annan som också har råkat ut för det här?
Tycker det är lite skumt, automatsäkringar fanns väl när den dammsugaren inköptes, borde den inte vara anpassad för sånt?

Det är dammsugarna som borde vara anpassade till automatsäkringar, vissa är rena "döden" för säkringarna medan vissa fabrikanter förstått och satt dit mjukstart på maskinerna, visserligen har dom då fått en högre tillverkningskostnad av minst en 10-15:- . Orsaken är att den g:a typen fungerade lite mer "förlåtande" för överlaster ( fungerade i praktiken lite sämre som skydd mot överlast) dom nya är närmare det angivna värdet.

Nu vet jag inte vad du har för damsugaree, men de flesta damsugare jag har sett dra 1 - 2 kw. Om du bara har 300w över med värmefläkten igång så är det som sagt inte så konstigt om säkringen löser ut. Om det inte vore för startströmmen så tål nog iofs säkringen den överlasten en stund, kanske lagom länge för att du skall hinna damsuga klart, men så var det startströmmen.

Redigerat:
Nackdelen med att ha säkringar gjorda av termoplast.....En Diazed blir lite varm på belastningsgränsen, sen kallnar den..En dvärgbrytare kan bli varm och smälta sönder......(Så varför bytte du ut diazedcentralen egentligen??)

Fotnot: Jag har länge tänkt öppna några dvärgbrytare, titta inuti och jämföra några olika fabrikat, men har aldrig kommit mig för eftersom de är nitade ihop..men har jag förstått det rätt har de två strömavkännande delar, en "spole" som helt enkelt löser säkringen när den genererar tillräckligt med magnetfält för att "trippa" mekaniken, och en bimetall-del som löser när den värms upp av strömmen genom..

Vilket fabrikat har du på dvärgbrytarna (automatsäkringarna) ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.