9 207 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Ojordad lampa i badrummet?
Skulle byta badrumsskåp nyss och på det gamla sitter en lampa. När jag skruvar bort den så är där inte tre sladdat som jag trodde utan 4 vita. Två till varje lampa i armaturen.
Den lampan vi köpt för att sätta på nya skåpet är gjord för tre sladdar. Alltså jordad.
Hur gör vi nu? Måste man ha jordat till lampan över handfatet?
Den lampan vi köpt för att sätta på nya skåpet är gjord för tre sladdar. Alltså jordad.
Hur gör vi nu? Måste man ha jordat till lampan över handfatet?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om armaturen har en anslutning för jord så måste den troligen jordas. Du skulle kunna kolla på den om symbolen för dubbelisolerat finns. En kvadrat i en kvadrat. Finns den så behöver den inte jordas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Eh, fyra vita trådar?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ja där verkar någon inte ha tänkt till riktigt, nog för att strömmen är färgblind.
Precis så jag tänkte jag såg dom.Patrik_Hed skrev:
Men konstaterade att det går två till varje lampa i armaturen.
Antar att det sitter en sockerbit eller nått annat som fördelar det till två längre bort på sladden. Där är tejpat ("händigeEinar" som bott här innan...) så man ser inte utan att ta bort.
Det får nog pappa göra en annan dag. Han kan sånt bättre än oss. Men retar mig för detta hade vi fixat själva om det varit som i normala hus!
Om man byter badrumsskåp är det nog gränsfall på om man behöver sätta in jordfelsbrytare väl? Det är förstås att rekomendera speciellt när "HändigeEinar" bott där innan.
Ta dit en elektriker och är det infälld installation och riktigt gjort ska det inte ta lång tid att dra i en tråd till.
Och nyttja Rot-avdraget.
Ta dit en elektriker och är det infälld installation och riktigt gjort ska det inte ta lång tid att dra i en tråd till.
Och nyttja Rot-avdraget.
Jordfelsbrytare har vi iaf 2 stycken. En uppe och en i källaren.Zebba skrev:
Vi hade en elektriker som var här och kollade igenom mycket av elen förra hösten och bytte elskåp osv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Den som har gjort den gamla trådningen till lampan tänkte kanske att det skulle vara både en varsin tändtråd och varsin nolla från kopplingsdosan. Lite händit i alla fall.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara