Powermax larm har en PGM-utgång som är på 12VDC Max 100mA.
Kan man använda denna signal för att styra ett relä med 230VAC?

Jag vill via larmet kunna styra styrsignalen till värmen i huset.
Denna är 230V, fas eller ej fas.
Det är ingen direkt belastning då det endast är en styrsignal(antar jag).

mvh
 
Det är det meningen att den ska användas till. T.ex E40 280 79 från Hager (om larmutgången ger en fast nivå - kommer det bara en puls så är det ett impulsrelä du ska ha).
D14C1320-ED40-47D7-9853-95ED5B33C034.JPEG
 
Tusen tack för det.
Jag fattade ungefär vad jag var ute efter, men det var svårt att hitta rätt.
PGM-utgången är växlande(NO, NC).

mvh
 
Nu förstår jag inte. Är det en reläutgång som sitter på larmet som tål max 12V och 100mA? Då behöver du strömförsörjning också till reläet som det ska driva.
 
Larmet drivs förmodligen av 12VDC. Så strömförsörjning finnes några centimeter bort.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nu förstår jag inte. Är det en reläutgång som sitter på larmet som tål max 12V och 100mA? Då behöver du strömförsörjning också till reläet som det ska driva.
Ja, alltså utgången på larmet ger väl 12VDC eller 0V och kan belastas med max 100mA.
Signalen ska styra reläet som ska ge 230VAC eller 0V.
Reläet har väl egen nätspänning 230VAC?

Pratar vi förbi varandra är det mitt fel.

mvh
 
Då är jag med igen. Eltako's KR09-12V skulle funka.
 
Bo.Siltberg skrev:
Då är jag med igen. Eltako's KR09-12V skulle funka.
Eller E40 031 91 ER12DX-UC som är på 8-230V AC/DC känner automatiskt av manöverspänning, samt behövs ingen separat spänning för reläet.
 
Ja, de verkar funka båda två.
Tack för hjälpen. Ni har styrt mig rätt i djungeln.
 
Eltako har många fina "moderna" produkter, själv tänker jag mest på gamla impulsreläer mm i samband med det namnet.

Du verkar gilla dem Elinfo!
 
GK100 skrev:
Eltako har många fina "moderna" produkter, själv tänker jag mest på gamla impulsreläer mm i samband med det namnet.

Du verkar gilla dem Elinfo!
Eltako är mer än 60år gammalt företag och det var dom som "uppfann" det första impuls reläet för Europa marknaden. Eltako labela för 10år sen reläer åt Hager, Legrand och ABB men nu säljer dom endast med sitt egna märke. Jag gillar deras produkter och har använt dom i över 20år dom har ju funnits i Sverige sedan 1968 AB Novum hade agenturen då. Men nu har dom egen personal i Sverige. TYSK kvalitet helt enkelt :)
 
Fanns många "fina" relä-funktioner på den pdf som Elinfo länkade till.

Men var kan man som "svenson" köpa dessa reläer eller måste det gå via elektriker/grossist?? Om möjligt, vad kostar de??
 
roli skrev:
Fanns många "fina" relä-funktioner på den pdf som Elinfo länkade till.

Men var kan man som "svenson" köpa dessa reläer eller måste det gå via elektriker/grossist?? Om möjligt, vad kostar de??
Jepp dom säljs endast via grossist och sedan via elektriker, Jag har bara elektriker priser och tycker att dom inte är dyra lite billigare än Hager eller Abb.. :)
 
Jaha, då är det nog inget som man kan få tag på eftersom jag inte känner någon elektriker som kan "köpa ut"............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.