Jag håller på med ett hönshus som några kanske har uppmärksammat i en annan tråd.

Nu har jag en ny fundering.
På vinterhalvåret behöver hönsen lite extra ljus så därför tänkte jag sätta dit 3 st lampor.
Dessa tänkte jag styra med en timer som jag sätter i UC. Men ljuset får inte bara stängas av rätt av för då får de små liven svårt att hitta till sina sovplatser.
(varje kväll är det ett helt projekt för dem att rangordna sig på sittpinnarna och det tar en stund). Så helst skulle jag vilja dimma ner ljuset under ca 20 min, men kommer inte på en lösning för detta. Nödlösningen är att två lampor släcks först så att de fattar att nu är det sovdax och efter 20 min så släck den trejde. Detta är ju lätt att fixa men helst skulle jag villja dimma ner dem som sagt, går det att lösa?

Hej!

Finns faktiskt det, det finns väldigt avancerade dimmrar som går att programera i stort sett hur som helst.
Dessa är dock mycket dyra, ett antal tusen och är tänkt på teatrar, biograf osv.

Är du intreserad av avancerad ljusstyrning så är nog ett besök på närmaste elfirma av rang en god ide.
De kan ge dig en offert på vad du behöver.

Rikard Ågren skrev:
Eltakos dosdimmer har insomningsfunktion 60 minuter

[länk]

För att aktivera insomningsfunktionen krävs dock två knapptryckningar enligt bruksanvisningen.
Detta verkar helt klart intressant, men innebär verkligen denna insomningsfunktion att ljuset dimmar ner under 60 min?

Det är inte så att den dimmar ner fort och lätt efter 60 min?

Men att göra det helt automatiskt verkar lite svårt oavsett. Vill ju använda en timer, den kanske man kan få att simulera två knapptryckningar?

De hade ju även en med centralstyrning, den verkar lösa mina problem.:)

Jepp den med central styrning borde funka då har du 60min i tid med 100% ljus. Men dom har nog i trådlöst där du kan styra via deras kopplingsur sen till en dimmer.

Melton skrev:
Detta verkar helt klart intressant, men innebär verkligen denna insomningsfunktion att ljuset dimmar ner under 60 min?

Det är inte så att den dimmar ner fort och lätt efter 60 min?

Men att göra det helt automatiskt verkar lite svårt oavsett. Vill ju använda en timer, den kanske man kan få att simulera två knapptryckningar?
den dimrar under 60min från 100% ljus sedan släcker den, har du ner dimrat till 50% ljus är tiden 30min.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.