Jag har läst en del trådar i det här ämnet, men tycker inte att jag får ett speciellt rakt svar.

Har en lägenhet med 1 fas. 25A i huvudsäkringen utanför dörren, gamla proppskåpet var märkt med 25A. Hade inne en elektriker (polare till polare) idag, som bytte till nytt säkringsskåp med automatsäkring, anpassat för 40A.

Det finns 3-fas ute i själva skåpet, men även om föreningen under ett snabbt samtal verkade tycka att det var ok att dra det till min nuvarande, sa elektrikern att han inte fick lov att göra det, att jag skulle vända mig till elbolaget. Någon som har erfarenhet? HSB-förening?

Hur som helst. Tidigare satt det tre säkringar, 20A och 2*10A.
20 till spis/ugn. Nu har jag köpt nytt kök, med en induktionshäll som drar 7200, och som ska säkras med 2*16 eller 25. Dessutom diskmaskin som inte tidigare fanns, och separat kyl och frys ist. för kyl-frys.

Vi diskuterade lite och kom fram till en lösning i stil med:
1. Byta ut kablar fram till spisen, för säkerhets skull.
2. Köra som förut - 20A till hällen.
3. Dela resten på de två 10A + 10A som finns kvar.

Frågan är nu helt enkelt om detta är ok?

Det borde väl din polare-polare-elektriker kunna svara på??
Med en 20A säkring kan du ta ut 4.6kW från hällen vilket jag tycker är Ok dimensionerat för en häll. Det beror om ni räknar med att köra hällen på max.

Köra hällen på max kan vi ju uppenbarligen inte göra, så... ;)

Nja, han kände sig osäker, jag tror han i huvudsak jobbar med nya hus, därav detta inlägg.

Jag läste någonstans att 25A i huvudsäkringen var vid långvarig belastning, och att kortare stunder (typ en timme) så kan den klara uppemot 35A, stämmer det?

Ja, tillfälligt (minuter) kan man ta ut mer, men man får inte räkna med att belasta mer än säkringens märkström.

Nej, det är klart. Pratade med en annan elektriker nyss och han sa att det borde funka bra, och att man även kunde dra på en 25A i serie direkt efter jfb, för att på så sätt lösa ut före huvudsäkringen, så att jag slipper ringa vicevärden jämt.

Men säkringarna är i huvudsak till för att ledningarna inte ska smälta, right?
Så har jag bara nya, fräscha, tjocka kablar så ska vi klara oss?
Och det är inget principiellt fel att säkra upp en 25A med 20+10+10?

Huruvida kablarna är nya spelar ingen roll. Koppar åldras inte. Det är bara tjockleken som spelar roll.

Det borde jag förstås ha räknat ut själv. Frågan är varför två olika elektriker sa att det var en bra ide?
Det kan inte vara att man har tänkt att de har slitits, hade sämre isolering eller något?

Men om vi återgår till min två "riktiga" frågor:
1. Dra 3-fas från central till lägenheten - erfarenheter?
2. 25A i huvudsäkring, 20, 10, 10 i skåpet i lägenheten - är det ok?

Niklas_x skrev:
2. 25A i huvudsäkring, 20, 10, 10 i skåpet i lägenheten - är det ok?
Absolut, alla lägenheter med enfas matning jag bott i har haft den kombinationen...

/m

Då går jag från "Jag kommer få betala 10 miljoner i skadestånd när det börjar brinna för att jag drar för mycket ström" till filbunkestadie. Tack samtliga!

(Och sista frågan vill jag också gärna ha svar på...)

Sista frågan: låter för lite med 2 grupper men du kan ju testa..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.