10 564 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Behöver jag byta till grövre PEN-ledare?
Sida 1 av 2
Hej!
En kort fråga. Gör jobb på en äldre elanläggning. Från Mätartavla till central är det draget 3x6mm2 samt PEN 6mm2 infällt i ett rör i väggen. Vet att kravet nuförtiden är 10mm2 på PEN-ledaren. Ska nu byta ut centralen men har inte planerat att byta matningen egentligen. Måste jag byta PEN-ledaren eller får jag ha kvar den?
MVH William
En kort fråga. Gör jobb på en äldre elanläggning. Från Mätartavla till central är det draget 3x6mm2 samt PEN 6mm2 infällt i ett rör i väggen. Vet att kravet nuförtiden är 10mm2 på PEN-ledaren. Ska nu byta ut centralen men har inte planerat att byta matningen egentligen. Måste jag byta PEN-ledaren eller får jag ha kvar den?
MVH William
Det behöver du inte byta, jämför med att den skulle ligga nedgrävd i marken 100 meter, det som är gjort efter en annan tids normer behöver man ej ändra i efterhand. Ligger den dessutom inomhus i rör blir det ingen korrosion som kan försvaga den.
Hehe antog att det var samma regler som gällde där som när det gällde andra saker gjorda efter tidigare föreskrifter. Men man kan aldrig vara säker så jag tänkte kolla det lite nogrannare
Sant, det skulle bli en del extrajobb! Tack för snabba svar!
MVH William
MVH William
Du kan ju mäta strömmen i PEN ledaren med ett TRMS instrument. I vissa anläggningar främst industrier med mycket osymetriska laster kan man få en väldigt hög ström PEN. Så hög att den riskerar att brinna av. Det är ju som bekant ganska farligt om den skulle göra det.
Fast nu kanske man inte matar en industri med en 6 kvadratare så det är nog ganska lugnt.. Ledaren ligger skyddad inomhus, hade det varit en marlkabel med tunna skärmtrådar så finns risk att de korroderat sönder om det kommit in vatten.
Ja jag kan ju iofs mäta strömmen, men det vore som sagt inte vara någon fara. Anläggningen sitter i en samlingslokal som har lite större laster än en normal villa iofs. En ventilationsanläggning samt elradiatorer som uppvärmning. Men som sagt, huvudsäkringarna är bara på 25A och risken för korrosion på den PEN-ledaren är ju som sagt obefintlig
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Väcker denna tråd ang. kravet på 10 kvadrat PEN-ledare. Jag har alltid fått höra att kravet på 10 kvadrat har att göra med att man vill minska risken att ledaren går av mekaniskt. Finns det andra anledningar? Var står detta att läsa?
En gissning: Låt säga att man har en trefasmating fast av någon anledning bara använder en fas och tar ut max ström på den fasen. Då blir ju strömmen i fas och PEN lika stora. Vid symetrisk last blir väl strömmen i PEN teoretiskt 0 A.
Hur ser det ut utanför abonnentanläggningen? Förr var det vanligaste att PEN var dimensionen mindre än fasledarna.
Hur ser det ut utanför abonnentanläggningen? Förr var det vanligaste att PEN var dimensionen mindre än fasledarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ett sekundärt skäl torde vara dagens mängd elapparater som alstrar en allt större storlek på den 3:e övertonen.
Precis, strömmen i PEN-kan bli högre än ledningens strömvärde pga. osymetri orsakat av övertoner och snedbelastning.
I värsta fall kan ledningen brinna av, eller ta skada i anslutningar. Men jag tror att det är väldigt ovanligt med så pass hög ström i PEN, har aldrig stött på det iaf.
I värsta fall kan ledningen brinna av, eller ta skada i anslutningar. Men jag tror att det är väldigt ovanligt med så pass hög ström i PEN, har aldrig stött på det iaf.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det måste ju vara ytterst ovanligt.
Men kravet motiveras alltså inte i föreskrifter/standard?
Men kravet motiveras alltså inte i föreskrifter/standard?