Kopplade in spottar i köket igår och kopplade ur huvudbrytaren till proppskåpet när jag gjordet detta.

När jag satte på brytaren igen så började det komma ett oskönt ljud (som en tickande äggklocka med lite extra surr fast ca 10 gånger högre) från något som ser ut som en timer som bredvid proppskåpet. Skulle gissa att den avser fördelning av el till elementen eller utomhusbelysningen.. Men det är bara gissningar..

Har vi några tillfällen kopplat ur huvudbrytaren tidigare utan att surrandet och tickandet har satt igång. Så jag fattar inte varför den drog igång nu helt plötsligt..

Vi har flyttat in för ca 4 månader sedan och det är första gången som den låter. Huset är byggt 76 och grejerna är lika gamla. Så det är inget med elektroniskt display direkt riktiga utan old school-grejer vi pratar om. Vet någon hur man får tyst på en sådan?

Det finns 2 st. switchar på den som har stått och står fortfarande i NORMAL-läge. Sedan finns det även LÅGT och BORTREST-lägen. Sedan är det en rund snurra som går runt en tidvisare och på snurran sitter det lite röda och gröna pluppar som i sin tur kommer åt och snurrar på en knapp med 2 st. nollor och 2 st. ettor. Fattar ingenting.. Men ingen AV-knapp så klart. Har försökt att snurra på detta för att få det att sluta och skruvat loss kåpan, men där går det ett tjugotal kablar från proppskåpet, så det vågar jag inte rycka i.

Hjälp mig innan jag slår sönder den!!

Låter som en timer för nattsänkning av elementen. Den är nog bara gammal och sliten och gillade inte att stå still ett tag. Ta dit en elektriker som byter ut den eller kopplar bort den. Bryter du strömmen till den så finns risk för att elementen inte går på full effekt.

relä för natt styrningen kanske. skicka upp en bild på din central..

Ok, tack för era svar!

Ska ta hit en elektriker som får koppla bort det hela.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.