1. Har köpt ny gård och försäkringsbolaget har gjor brand/elsäkerhetsinspektion, vilket visade sig välbehövligt. I åläggandet till behörig installatör finns dock en punkt som det vore intressant att veta motiveringen till. I en av de nyare ekonomibyggnaderna anmärktes att befintliga EKK ska bytas till EKLK. Vilka egenskaper i en byggnad (eller handlar det om rum? eller anslutna apparater) gör att det EKK inte räcker?

2. Vad är den säkerhetsmässiga motiveringen till detta.

3. I källaren öppnade jag en dosa (säkringen har tagits bort). Om jag lossar alla anslutningar från matande kabel och sätter nollan mot den extra jord som finns på EKLK (alltså de oisolerade metalltrådar som ligger ytterst i EKLK, jag vet inte vad den heter) så löste jordfelsbrytaren ut. Om jag sätter nollan mot "vanliga" jordledaren så löser den inte. Det finns en jordfelsbrytare för hela anläggningen.
Är allt i sin ordning? Jag vet att jag inte får pilla på dessa grejor, men det kan vara bra att få reda på hur det funkar. Jag har inte riktigt koll på vilken magi som följer med den extra jordledaren i EKLK.

1. Vad för slags byggnad handlar det om? För djurhållning och brandfarliga utrymmen (spannmål etc) ställs högre krav. Ett "vanligt" uthus kräver knappast EKLK.

2. EKLK har en skyddsjordad aluminiummantel så den ger ett bättre skydd mot åverkan än EKK. Men exakt hur dom motiverar detta vet jag inte. Var glad att dom inte kräver gnagarsäker kabel, EPKxx nånting.

3. Låter som ett fel. Är du säker på att förutsättningarna var likadana? JFB ska lösa pga att strömmen får två parallella vägar att gå, via nollan och via skyddsledaren som går förbi JFB. Det kräver att det finns förbrukare inkopplad med tillräcklig effekt som gör att strömmen som går förbi JFB är tillräcklig hög (>30mA). För säkerhets skull bör du kontrollera att den "vanliga" skyddsledaren är inkopplad i matande ände.

Löser JFB vid kontakt mellan nolla och biledare så borde den lösa mellan nolla och skyddsjord.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.