Hejsan!

Jag har satt upp 3st lysrörsaramturer från jula.
Till dessa har jag dragit 5ledare 1.5mm2 då jag ska ha tändtråd samt obruten fas till andra rum med brytare och belysning.

Nu undrar jag ifall det är godkänt med ekk-light 5g 1.5 i själva lysrörsarmaturen som vidarematning. Vad jag har sätt i armaturer som har vidarematning "orginal" så sitter där typ fk rk?

Ekk-light - Armatur - ekk-light genom armatur - vidare till nästa armatur.

Mvh Jonny

Det går, men kabeln får både begränsad livslängd och strömvärde pga värmen i lysrörsarmaturen. Osäker på om kabeln, inkl ledarisoleringen, behöver vara UV-beständig också. Vet inte vad för bättre ìnstallationskabel det finns, EQQ?

Värmen kan ju iofs inte vara så bra men det får funka tillsvidare. Hur är detta med armaturer med färdigdragen kabel? speciel värmetålig sort?

Sen det där med uv ljus, nu ligger ju kabeln ovanför "plåten" i armaturen och lysrören hänger under vilket gör att ljuset inte kommer åt kabeln så det borde ju vara ok.

Mvh Jonny

Nja...har en gammal armatur i garaget som jag fick byta allt kablage i pga att isoleringen föll bort. Tror inte dagens armaturer är av högre kvalité.

Finns rk som är av värmetåligare variant, upp till 90 grader

Då behöver man en armatur med kopplingsplint i båda ändar, vilket det snålas med ibland, trots att det finns genomföringar i höljet i båda ändar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.