Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Måste den upp på väggen ovan fönstret?
    Det går inte att dra den efter sockeln och bort till knuten och dölja den bakom stupröret eller någon annan mindre framträndande plats.

2.    länk #17
    Fasting65s avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm, Hägersten

Såhär tänkte jag.
    Kabeln kommer ut genom fönsterkarmen i källaren.
    -Jag klamrar den i skarven mellan fasad och sockel (fasaden sticker ut 70 mm pga tilläggsisolering så kabeln kommer knappt synas om den dras horisontellt).
    -Jag borrar ett hål i fasaden från undersidan (där den sticker ut) och så långt jag kan i mineralullen som sitter bakom putsen.
    -Därefter borrar jag ett hål där kabeln ska ut - mellan 70 och 100 cm upp på fasaden.
    Antingen trycker jag upp ett litet vp-rör eller så trycker jag upp en dragtråd i hålet.

...och så hoppas jag på lite tur.

Namn:  Fastingsgatan_nordvast.gif
Visningar: 23
Storlek:  3.1 KB

3.    länk #18
    Forumgud Medlem: Mar 2006

låt termostaten sitta på sockeln i stället, tror inte 70 cm skillnad gör så mycket i värmeskillnad..

4.    länk #19
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Det är klar att det gör skillnad, min äldre son kom hem från skolan med kunskapen att man ska skotta snö mot husväggen för att det ska bli varmt inne/spara energi, så han skottade och skottade och skottade sedan blev det kallt i huset när det var en 15-20 minus ute, värmepumpen sa att det var bara minus 5 och ströp av lite på värmen. Det tog ett tag att koppla ihop händelsen med skottandet och utegivaren som inte var uppsatt på väggen.

Protte

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Gävleborg

Dom 16mm halogenfria rör jag har haft har varit gråa, men det skiljer säkert mellan olika tillverkare.

6.    länk #21
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Dom 16mm halogenfria rör jag har haft har varit gråa, men det skiljer säkert mellan olika tillverkare.
    Jag vet att halogenfria slangar brukar vara gråa.

//Patrik

7.    länk #22
    thewolfs avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 32
    Län: Jönköping

om man ska komma med en dum kommentar så är väl det bästa stället under takfoten så inte solen ligger på, gäller ej om det är norrsida utan sol...

8.    länk #23
    Fasting65s avatar

låt termostaten sitta på sockeln i stället, tror inte 70 cm skillnad gör så mycket i värmeskillnad..
    Jag kan nog sätta några spänn på att det GÖR skillnad. Visst, jag kan ju kompensera felet i pumpen, men det är lite irriterande att jag har en felvisning på 4-5 grader. Nu sitter den precis brevid källarfönstret (2-glas från 1937), nära mark, mot källarvägg av betonghålsten (200 mm).

Ytterväggen är tilläggsisolerad vilket borde göra att värmestrålningen blir mindre där samt att jag kommer en bit från mark och källarfönster.

"Alla" leverantörer av utegivare och värmeanläggningar rekommenderar placering hyfsat högt på väggen för att få en mer rättvis temperatur.

Men, visst kan det kännas som lite av ett I-landsproblem...

9.    länk #24
    Fasting65s avatar

En liten uppdatering kan ju vara på sin plats:
    Igår borrade jag ett 12-millimetershål i fasadens underkant (fasaden sticker ut 70 mm pga tilläggsisolering).
    Sedan tryckte jag upp ett 10-millimeters VP-rör inuti mineralullen vilken sitter bakom putsen. Jag fick upp röret en dryg meter. Därefter klättrade jag upp på en stege, chansade lite och borrade hål i fasaden. FULLTRÄFF. Jag prickade VP-röret på första försöket.

Nu har jag monterat utegivaren på väggen. Inga fula rör eller kablar på fasaden och det enda i kabelväg som syns är en tunn givarkabel som går i gränsen mellan fasad och källargrund...

ps. VP-röret som går i väggen är VITT. Fick det av svärfar som hittade det i sin bra-att-ha-hög.
    Senast redigerad av Fasting65 2010-09-02 15:59

10.    länk #25
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    FULLTRÄFF. Jag prickade VP-röret på första försöket.
    Läge att skicka in en lottorad ikväll också, när du nu är i "flow" ...

Skönt att det blev en vacker lösning, bättre än du tänkt dig från början.
    Den som vet mest, gissar minst.

11.    länk #26
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västra Götaland

Härligt att det funkade

12.    länk #27
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Gjorde du en liten böj på kabeln så att inte vatten rinner in i huset nu.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01