1 894 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Halva nätspänningen vid trappkoppling
Hjälp! Jag har halva nätspänningen på ett takuttag med trappkoppling när det skall vara 0... Enligt min "uttagstestare" (man är ju glad amatör elektriker!) är både fas och nolla OK och ingen spänning på jord och jordfelsbrytaren löser ut som den skall vid simulerat fel...
Tacksam för kloka förslag!
Tacksam för kloka förslag!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om du ansluter en glödlampa och mäter en gång till vad blir det då?
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag gissar att du mäter med en vanlig multimeter. Den har för hög impedans. Tändtråden som inte är inkopplad plockar upp spänning genom kapacitiv koppling när den ligger nära någon strömförande tråd. Om du ex. mäter med glödlampan inkopplad så kommer du troligen att mäta 0V, lampan belastar då ledningen så att den extremt svaga strömmen som "kopplas" kapacitivt leds bort.
Edit: Protte han före.
Edit: Protte han före.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gammaray
Om du bara visste hur många ggr som vi svarat på denna fråga, numera kan vi nästan skriva inlägget baklänges.
Du kan fortsätta med att undra hur man kopplar in en häll med separat ugn, det har vi svar på också.
Protte
Om du bara visste hur många ggr som vi svarat på denna fråga, numera kan vi nästan skriva inlägget baklänges.
Du kan fortsätta med att undra hur man kopplar in en häll med separat ugn, det har vi svar på också.
Protte
...och varför en lampa inte fungerar men tänds på halvfart när jag slår på spisen...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Måste vara något magiskt......
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Usch, nej, det finns ingen magi när det gäller el...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden