3 147 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur mycket tid behöver elektrikern?
Vi håller på att bygga om köket i sommarstugan och jag skall för första gången i mitt liv anlita en elektriker. Har ni några gissningar ungefär hur mycket tid en sådan behöver för följande jobb:
Köksvägg
- 1 kyl/Frys
- 1 mikro
- 1 fläkt
- 1 belysning på undersidan av överskåp
- 2 dubbla eluttag
- 1 spis (flyttas 2 meter från befintlig plats)
Kökshalvö
- 1 diskmaskin
- 1 dubbelt eluttag
Övrig i köket
- 2 taklampor med en strömbrytare (där finns en befintlig lampa/strömbrytare som skall tas bort)
Övrigt i huset
- 1 ytterbelysning vid ytterdörren
- 1 lampa med strömbrytare i källaren (den befintliga lampa/strömbrytare skall tas bort)
- 1 taklampa med strömbrytare i rum (den befintliga lampa/strömbrytare skall tas bort)
Vi har två nya elcentraler med gott om plats. Den ena sitter i källaren (max 7 meter från köket) och den andra sitter inne i huset (max 4 meter från köket). Det finns gott om plats att dra rör både via vinden och källaren.
Skulle var väldigt tacksam om någon med erfarenhet kunde dra till med en uppskattning över hur lång tid detta skulle ta för en elektriker.
Ps. Det är bara i den nya köksväggen som det går att dra el i väggen. Annars är det utanpåliggande.
Köksvägg
- 1 kyl/Frys
- 1 mikro
- 1 fläkt
- 1 belysning på undersidan av överskåp
- 2 dubbla eluttag
- 1 spis (flyttas 2 meter från befintlig plats)
Kökshalvö
- 1 diskmaskin
- 1 dubbelt eluttag
Övrig i köket
- 2 taklampor med en strömbrytare (där finns en befintlig lampa/strömbrytare som skall tas bort)
Övrigt i huset
- 1 ytterbelysning vid ytterdörren
- 1 lampa med strömbrytare i källaren (den befintliga lampa/strömbrytare skall tas bort)
- 1 taklampa med strömbrytare i rum (den befintliga lampa/strömbrytare skall tas bort)
Vi har två nya elcentraler med gott om plats. Den ena sitter i källaren (max 7 meter från köket) och den andra sitter inne i huset (max 4 meter från köket). Det finns gott om plats att dra rör både via vinden och källaren.
Skulle var väldigt tacksam om någon med erfarenhet kunde dra till med en uppskattning över hur lång tid detta skulle ta för en elektriker.
Ps. Det är bara i den nya köksväggen som det går att dra el i väggen. Annars är det utanpåliggande.
Redigerat:
Utan att ge några tider kan jag säga att det beror väldigt mycket på om han kan komma i "rätt tid" dvs. att han kan jobba hela tiden han är där och inte behöver åka och återkomma för att han pga. byggarbeten inte kommer fram. Planering är nyckeln till låg kostnad. Det är omöjligt att gissa om man vill var någorlunda säker så ta dit en elfirma eller två och fråga vad det skulle kosta
Tack för ditt svar!
Elektrikern behöver komma två gånger. En gång innan vi bygger köksväggen (den är idag ren in på reglarna) och en gång efter att vi lagt på plywood och gips. I övrigt så är det inga hinder för elektrikerns arbete.
Elektrikern behöver komma två gånger. En gång innan vi bygger köksväggen (den är idag ren in på reglarna) och en gång efter att vi lagt på plywood och gips. I övrigt så är det inga hinder för elektrikerns arbete.
Jag skall erkänna att jag inte sagt hela sanningen... sorry :blushing:
Jag hade en lokal elektriker på plats för att gå igenom arbetet - han uppskattade arbetet till 4-5 dagar vilket fick mig att tappa hakan. Nu har jag lyckats så tag på en avlägsen bekant som är elektriker. Han sa att han kunde komma förbi två halvdagar och fixa det.
Jag hade en lokal elektriker på plats för att gå igenom arbetet - han uppskattade arbetet till 4-5 dagar vilket fick mig att tappa hakan. Nu har jag lyckats så tag på en avlägsen bekant som är elektriker. Han sa att han kunde komma förbi två halvdagar och fixa det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Och jag tror han är något optimistisk. Har han sett köket? Det handlar om 7-9 nya gruppledningar (visserligen korta) och 24-28 kopplingspunkter (dosor, uttag, strömbrytare, lyse, centraler). Strul vid kabelförläggningen och trångt vid kopplingsutrymmena kan lätt få tiden att skena, men knappast 4-5 dagar.
Jag gissar på närmare 2 heldagar, inkl fika.
Jag gissar på närmare 2 heldagar, inkl fika.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag skulle nog inte se 4 dagar som helt uppåt väggarna för långt tid.
Allt som ska dras är ju inte infällt heller, utan lite utanpåliggande också.
//Patrik
Allt som ska dras är ju inte infällt heller, utan lite utanpåliggande också.
//Patrik
Redigerat:
Nu har vi (nästan) facit.
I helgen så var elektrikern förbi och tog bort den gamla elen, drog alla rör, satta alla dosor (utom fyra). Allt blev väldigt prydligt och precis som vi ville ha det. Han behövde 5 timmar inklusive fika.
När vi är klara för inkoppling skulle han komma förbi en kväll och göra det. Jag tjänar alltså minst 75% på arbetskostnaden jämfört med den lokale elektrikern.
I helgen så var elektrikern förbi och tog bort den gamla elen, drog alla rör, satta alla dosor (utom fyra). Allt blev väldigt prydligt och precis som vi ville ha det. Han behövde 5 timmar inklusive fika.
När vi är klara för inkoppling skulle han komma förbi en kväll och göra det. Jag tjänar alltså minst 75% på arbetskostnaden jämfört med den lokale elektrikern.
Klicka här för att svara