1 662 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Är det farligt? Behöver hjälp!!!
Medlem
· västra götaland
· 5 inlägg
Nu när jag och min flickvän skulle laga mat i vårat hus så fungerade inte alla plattorna på spisen helt plötsligt.. konstigt tänkte vi eftersom vi inte gjort några ändringar eller något det senaste.. efter lite vridande på reglagen på spiesen upptäckte vi att hallampan tändes och släcktes när vi satte på och av de plattorna som inte fungerar... VAD ÄR DETTA FÖR SKIT?? kommer vi att brinna upp nu? vad ska vi göra??
Det saknas en fas, ut å kolla huvudsäkringarna.
Lyssna på fotografen. En fas är nog kass. Hos oss sitter det ett litet gammalt skåp med tre säkringar i.
Medlem
· västra götaland
· 5 inlägg
okej.. låter inte ju så farligt.. hur hittar jag det då? jag vet bara vart proppskåpet sitter.. (har inte bott här så länge) och vad gör jag när jag har hittat "den kassa fasen"?
Någonstans sitter elmätaren, huvudsäkringar och huvudbrytare. Kan sitta i ett skåp ute på fasaden, på något uthus eller stolpe, eller inne på en tavla.
Kika på huvudsäkringarna, byt ut den trasiga.
Kika på huvudsäkringarna, byt ut den trasiga.
Medlem
· västra götaland
· 5 inlägg
sådär! Klart! Fixat! Inte så svårt..
Tack så mycket för hjälpen!
Tack så mycket för hjälpen!
Skönt!
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Vi fick liknande knepiga problem med vår spis för ett tag sedan. JÄTTEkonstiga fel som verkade helt ologiska. Om jag minns rätt fungerade spisen inte alls om man inte skruvade ur en propp i skåpet. Då fungerade två plattor. Hur som helst tog vi dit en elektriker först (eftersom han hade vart och röjt med badrummet på förmiddagen och fixat elen till golvvärmen.) ... Han hittade inget fel... utan "skyllde på" spisen... Vi tog dit spis-reparatören... Han mätte och kollade och fixade med proppar etc. Till slut kom han på vad felet var: Vi hade inte ställt klockan på spisen! Spisen fungerade alltså inte om inte klockan var ställd...nurullardet skrev:Nu när jag och min flickvän skulle laga mat i vårat hus så fungerade inte alla plattorna på spisen helt plötsligt.. konstigt tänkte vi eftersom vi inte gjort några ändringar eller något det senaste.. efter lite vridande på reglagen på spiesen upptäckte vi att hallampan tändes och släcktes när vi satte på och av de plattorna som inte fungerar... VAD ÄR DETTA FÖR SKIT?? kommer vi att brinna upp nu? vad ska vi göra??
Hahaha, vi har en ugn med samma problem. Det roliga är att det står i manualen att ugnen inte fungerar om man inte ställt klockan till rätt tid. Märk väl, rätt tid. Ugnen funkar alltså inte om man har ställt klockan 5 minuter fel? (Det gör den förstås.)Gallianoman skrev:Vi fick liknande knepiga problem med vår spis för ett tag sedan. JÄTTEkonstiga fel som verkade helt ologiska. Om jag minns rätt fungerade spisen inte alls om man inte skruvade ur en propp i skåpet. Då fungerade två plattor. Hur som helst tog vi dit en elektriker först (eftersom han hade vart och röjt med badrummet på förmiddagen och fixat elen till golvvärmen.) ... Han hittade inget fel... utan "skyllde på" spisen... Vi tog dit spis-reparatören... Han mätte och kollade och fixade med proppar etc. Till slut kom han på vad felet var: Vi hade inte ställt klockan på spisen! Spisen fungerade alltså inte om inte klockan var ställd...
Det hela har nåt att göra med att elektroniken med all automatik och grejer får spunk om inte klockan är ställd, så man måste helt enkelt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Daer har en poäng där. Att ugnen/spisen inte fungerar förrän klockan är inställd måste vara en medveten säkerhetsåtgärd. Som en nollspänningsbrytare alltså.
Att elektroniken inte skulle fungera pga att man inte har ställt in klockan tror jag knappast på. Då behöver nog tillverkaren byta ut hela sin utvecklingsavdelning
Att elektroniken inte skulle fungera pga att man inte har ställt in klockan tror jag knappast på. Då behöver nog tillverkaren byta ut hela sin utvecklingsavdelning
cheetah1 skrev:
I övrigt så tror jag också att det är en nollspänningslösning för att undvika bränder.
Klicka här för att svara