3 518 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Bryta 3-fas enkelpoligt
Sida 1 av 2
Hej.
Är så att jag tänkte dra en 5x1,5 från min central till en altan. Där tänkte jag dela upp så ena fasen tar elementen. Dom andra 2 tänkte jag dela upp på belysning och uttag. Även en frysbox.
Min fråga är .... får jag i centralen sätta 3 st enpoliga 10A dvärgbrytare. Eller måste jag bryta allt med en 3 polig dvärgbrytare?
Eller ska jag sätta en 3 polig 16A DB i centralen och dra en 2.5a och sätta upp en ny central på altanen?
Har pratat med "min" elektriker och han sa att båda fungerar..... men ville höra mig för lite mer.
Tack på förhand för tips........
Är så att jag tänkte dra en 5x1,5 från min central till en altan. Där tänkte jag dela upp så ena fasen tar elementen. Dom andra 2 tänkte jag dela upp på belysning och uttag. Även en frysbox.
Min fråga är .... får jag i centralen sätta 3 st enpoliga 10A dvärgbrytare. Eller måste jag bryta allt med en 3 polig dvärgbrytare?
Eller ska jag sätta en 3 polig 16A DB i centralen och dra en 2.5a och sätta upp en ny central på altanen?
Har pratat med "min" elektriker och han sa att båda fungerar..... men ville höra mig för lite mer.
Tack på förhand för tips........
Antingen separata gruppledningar eller en liten låda med dvärgar på altan.
Enpolig brytningen på den gruppen även utan blandobjekt känns tveksamt vid t.ex arbete. Säg att nån utan kunskap kommer o bryter för att pilla, och inte vet om att det är en trefasgrupp. Då kan det bli tråkigt ..
Enpolig brytningen på den gruppen även utan blandobjekt känns tveksamt vid t.ex arbete. Säg att nån utan kunskap kommer o bryter för att pilla, och inte vet om att det är en trefasgrupp. Då kan det bli tråkigt ..
Trepolig dvärg, även om det går att få till ett fall där enpoliga är "tillåtna".
Den snyggare lösningen är en lite central på altanen, alt två-tre enfasmatningar.
Den snyggare lösningen är en lite central på altanen, alt två-tre enfasmatningar.
Frågan har avhandlats många gånger på forumet och svaret är väl lite luddigt, i offentlig miljö (kontor etc) är det OK att göra så. I en hemmamiljö finns risk att brukaren inte för står en trefasfördelning och gör fel vid t.ex byte av ett vägguttag där man bara säkrar ur en fas. Därav "kravet" på 3-polig dvärgbrytare och tydlig märkning - osäker på om det verkligen finns ett formellt krav på 3-polig avsäkring då det innebär att en 3-fasgrupp inte kan förekomma i en fastighet med gängsäkringar.
Man kan väl inte belasta en 1.5mm2 nolla med 3ggr 10A?
eller tänker jag fel
eller tänker jag fel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nej, men max belastning i nollan blir inte 3*10A utan max 10A vid rent resistiv last i två faser (teoretiskt kan den bli det dubbla). Är det samma belastning i alla tre faser blir strömmen i nollan noll.båtsnickarn skrev:
Med datorer och andra "fula" förbrukare kan man behöva räkna med att strömmen i nollan blir något högre än 10A. Det kan bli på gränsen för infälld 1.5mm². En 3-fasgrupp med olika typer av förbrukare som i detta fall kan då behöva en större ledararea. Å andra sidan, om man räknar med att faserna kommer att belastas långvarigt nära 10A så är det nog läge för fler gruppledningar.
Tack för svar.... Det får bli en trepolig brytare vid centralen och en liten ny på altanen.
Ang 1.5mm2 nolla med 3ggr 10A så vet jag att det går..... som tidigare sa... faserna ligger ju förskjutna 120 grader.... så dom tar ut varandra.... du kan max få 10A i nollan.
Ang 1.5mm2 nolla med 3ggr 10A så vet jag att det går..... som tidigare sa... faserna ligger ju förskjutna 120 grader.... så dom tar ut varandra.... du kan max få 10A i nollan.
Du menar väl en fas (och nollan). Har du belstning på två faser så sjunker väl totalströmmen i nollan och vid tre faser så kan den minimalt bli noll!Bo.Siltberg skrev:Nej, men max belastning i nollan blir inte 3*10A utan max 10A vid rent resistiv last i två faser (teoretiskt kan den bli det dubbla). Är det samma belastning i alla tre faser blir strömmen i nollan noll.
Med datorer och andra "fula" förbrukare kan man behöva räkna med att strömmen i nollan blir något högre än 10A. Det kan bli på gränsen för infälld 1.5mm². En 3-fasgrupp med olika typer av förbrukare som i detta fall kan då behöva en större ledararea. Å andra sidan, om man räknar med att faserna kommer att belastas långvarigt nära 10A så är det nog läge för fler gruppledningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nej, jag menar 2 faser.
Med last i 2 faser så blir strömmen i nollan lika med strömmen i den fas som drar mest, dvs vid varje ögonblick så är In = max(If1,If2).
Med last i 3 faser så sjunker dock strömmen i nollan.
Jag tror detta blev tydligt illustrerat i nån tråd för något år sedan, men hittar den inte nu.
Med last i 2 faser så blir strömmen i nollan lika med strömmen i den fas som drar mest, dvs vid varje ögonblick så är In = max(If1,If2).
Med last i 3 faser så sjunker dock strömmen i nollan.
Jag tror detta blev tydligt illustrerat i nån tråd för något år sedan, men hittar den inte nu.
i=i1*sin(wt-fi)+i2*sin(wt-120-fi)+i3*sin(wt-240-fi) . Om man antar att vi utnyttjar två faser term 2 och term 3. Så blir dessa två termer utvecklade= -i(2,3)*sin(wt-fi) dvs samma som term 1 med omvänt tecken. Det innebär att två symmetriska faser inte drar mer ström i nollan är en fas. Men det kanske var det du menade?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Precis x 2 !
Nu har jag funderat yterligare och satt in ekvationen I=i1*sin(wt-fi)+i2*sin(wt-120-fi)+i3*sin(wt-240-fi) i ett excel-diagram och samplat för varje 15 grad. Då finner man (förutom ev övertoner) att strömmen i nolledaren aldrig kan bli större än den största ström, som går i någon ledare. Tar vi det symmetriska tvåfasfallet så går det lika med ström oavsett en eller två strömförande faser. Minskar vi strömmen i t ex L2, till halva strömmen (2/4) i L1 så minskar nollan till 87% av den största strömmen (ett minimum). Om vi kopplar in L3 i detta läget med 3/4 av strömmen i L1 så får vi ytterligare minskning av nollans ström till 45%.
Och som sagt är alla strömmar lika stora så blir ekvationen ovan=noll dvs ingen ström i nollan! Har jag fel får ni gärna berätta hur det är!
Och som sagt är alla strömmar lika stora så blir ekvationen ovan=noll dvs ingen ström i nollan! Har jag fel får ni gärna berätta hur det är!