Vi håller på att kolla på ett hus och mäklaren vill inte tala om driftkostnaden. Han har olika ursäkter hela tiden... Förr eller senare tvingas han ju berätta med jag har nu frågat två ggr vid olika tillfällen och han har inte velat säga det.

Någon som vet hur jag kan ta reda på årsförbrukningen av el?? Jag ringde precis Eon som inte ville lämna ut eftersom jag inte ägde huset.

Slå en signal till säljaren direkt och fråga är för fräckt eller?

Slå en signal till mäklarens chef och fråga vad som står på. Inte direkt ett normalt förfarande att mörka detta om man vill locka köpare till ett objekt. Energideklarationen måste ju ändå fram vid fastighetsaffärer

Dock är väl årsförbrukningen av el rätt ointressant med mindre uppvärming sker via direktverkande el? Vi använder f.ex. dubbelt så mycket el som en granne här med ungefärlig identisk bostad (grannarna är dock fem i hushållet medans vi endast är två).

Men själv skulle jag helt enkelt frågat säljaren om det var något jag ansåg vara viktigt i sammanhanget.

Ring EON igen och säg att du är ägaren och vill veta årsförbrukningen ett par år tillbaka. Risken är nog ganska liten att du träffar på samma person i kundtjänsten.

Med direktel så är det ju klart intresant. kan vara intresant även vid värmepump då det ger en indikation på om pumpen är korrekt dimensionerad.

Hmm.. Jag tror iof att vi kommer använda liknande som de använt. Det är el-golvvärme..

De som vi köpte vårt hus av hade en årsförbrukning på 32000 kwh medan vi har haft stadiga 22000 kwh de år vi bott här.. (Fråga mig inte hur de lyckades, vi har väldigt varmt på vintern)

några små förslag på hur man får upp elräkningen :)
Låter duschen rinna några minuter till varje gång. Mycket lyse tänt/släcker aldrig.
Stänger inte värmen när man vädrar.
Inte bytt tätningslister på fönstren på länge.

Fler tips att öka elräkningen:
Att ha elektriska handukstorkar påslagna året om drar en del de med..
Duscha halvtimmesvis eller fylla ett badkar med vatten , per person, varje dag, det märks!!
Att låta en "speldator" stå på dygnet runt...
Kräva att +25 grader är en rimlig innetemperatur på vintern (Där +18 grader är normen..)
Ha golvvärme påslagen på sommartid..
Skaffa en 50 tums plasma TV och ha den på alla timmar man är hemma som bakgrundsljud..

Eller vilken platt tv som helst, att ta just plasma är en myt med modifikation ;)
Sorry för OT.

Hehe detta kanske förklarar en hel del. Sitter en eldriven handukstork som vi aldrig använder... (Antagligen gjorde förra ägaren som också installerat den).
Vi har iof bytt fönster från värdelösa murkna 70-tals tvåglasfönster till en annan typ med 1,2 i u-värde.. Dessutom påstod förra ägaren att de aldrig stängde fönstret i sovrummet, dock var det elementet också igenpluggat.
Hur mycket drar egentligen lysrör? Sitter typ 13 ramper i stallet som jag antar att de hade på mer än vad vi har. (Vi har satt in kvällsbelysning med lågenergilampor)

13 stycken lysrörsramper kan dra en del ström ja. Är det trerörs modell längre sitter det troligtvis 58w rör i dessa vilket ger 3x58wx13st = 2262w, dvs nästan 2.3Kw i timmen.
Med 36w rör hamnar du på 1.4kw ungefär, även om lysrör anses energisnåla glömmer många bort att räkna ihop hur många de egentligen har vilket kan ge en smärre chock när
de upptäcker hur mycket de egentligen drar. Har själv varit och gjort liknande upptäckter åt nära och bekanta som haft hög och "oförklarlig" förbrukning....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.