16 092 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
koppla utebelysning på en rörelsevakt?
Hej!
behöver hjälp.. ! jag har just monterat en uteplafond på mitt förråd, men den saknar rörelsevakt, så jag köpte en för att koppla på. Jag drog en kabel från stickkontakten i förrådet och upp till rörelsevakten. den kabeln som jag drog har två trådar, en brun (fas och en blå. men själva rörelsevakten har tre kablar, brun, blå och svart. Hur skall jag koppla in rörelse vakten? just nu så har jag kopplat den bruna kabeln som jag drog till den den bruna på rörelsevakten och den blå till den svarta på rörelsevakten, så nu har rörelsevakten ström. Nu står jag med två st kablar från min vägglampa, en brun och en blå.. hur skall lampan kopplas?
tacksam för svar..
behöver hjälp.. ! jag har just monterat en uteplafond på mitt förråd, men den saknar rörelsevakt, så jag köpte en för att koppla på. Jag drog en kabel från stickkontakten i förrådet och upp till rörelsevakten. den kabeln som jag drog har två trådar, en brun (fas och en blå. men själva rörelsevakten har tre kablar, brun, blå och svart. Hur skall jag koppla in rörelse vakten? just nu så har jag kopplat den bruna kabeln som jag drog till den den bruna på rörelsevakten och den blå till den svarta på rörelsevakten, så nu har rörelsevakten ström. Nu står jag med två st kablar från min vägglampa, en brun och en blå.. hur skall lampan kopplas?
tacksam för svar..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Du får inte ansluta en fast installation med stickpropp.
Och kabeln du använder skall ha en skyddsledare.
Rörelsevakten har en inkommande fas, en utgående till lampan och en nolla. Det ska framgå av bruksanvisningen eller märkning hur den ska kopplas.
Som du har kopplat nu tror jag det blir kortslutning om rörelsevakten aktiveras...
Och kabeln du använder skall ha en skyddsledare.
Rörelsevakten har en inkommande fas, en utgående till lampan och en nolla. Det ska framgå av bruksanvisningen eller märkning hur den ska kopplas.
Som du har kopplat nu tror jag det blir kortslutning om rörelsevakten aktiveras...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Hur har du kopplat då? Beskriv hela installationen, helst med bilder.
Men något Ok på helheten får du inte härifrån, bara pekpinnar på detaljer
Du måste själv skaffa dig information (t.ex härifrån) så att du blir 100% säker på att du installerat allting korrekt.
Men något Ok på helheten får du inte härifrån, bara pekpinnar på detaljer
Hej! har ändrat lite nu, drog ut en jodad kabel istället från en kopplingsdosa i förrådet, sedan då tog jag den bruna från nya kabeln till brun på rörelsevaten, sedan den blåa från kabeln, till den blå på rörelsevakten, efter detta så kopplade jag den bruna från lampan till den svarta på rörelsevakten, och sedan den blå från lampan till den blåa i rörelsedetektorn...nu finns det bara en kabel kvar och den är den gul/gröna (jord)
inget funkar än så länge...
inget funkar än så länge...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Det låter rätt kopplat. Fungerar det inte när du provar? Kanske inte tillräckligt mörkt.
hej
testade även nu på kvällen,men den är helt död,måste vara så att rörelsevten är trasig,verkar som att svart kabel inte skickar ifrån sig någon ström.
byter i morgon,får se hur det blir då.... tack för hjälpen hur som helst.
testade även nu på kvällen,men den är helt död,måste vara så att rörelsevten är trasig,verkar som att svart kabel inte skickar ifrån sig någon ström.
byter i morgon,får se hur det blir då.... tack för hjälpen hur som helst.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
eller så har du bara köpt skräp, köp riktiga grejer som håller länge.
be någon elektriker kontrollera din installation innan du sätter på spänningen för annars ser det mörkt ut.
be någon elektriker kontrollera din installation innan du sätter på spänningen för annars ser det mörkt ut.
Klicka här för att svara