2 059 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
dra vidare el från spisuttag...
Jag har en kopplingsdosa som förser min spishäll med trefas.
kan jag ta en fas +jord +nolla och dra till ett uttag som skall förse min espressomaskin med ström??
eller ställer jag till det på något sätt då???
tack på förhand..
kan jag ta en fas +jord +nolla och dra till ett uttag som skall förse min espressomaskin med ström??
eller ställer jag till det på något sätt då???
tack på förhand..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Standardsvaret är nej.
Det kräver en 3-polig säkring (som bryter alla faser vid överlast i en av faserna).
Dessutom är antagligen spisen avsäkrad med 16A vilket kräver att uttag och apparater som ansluts tål kortslutning med med en sådan säkring.
Det finns kanske chans att din nuvarande häll är på 230V men man vet ju inte om det senare kommer att anslutas en 400V-spis.
Hur som helst så gör man inte så - spisgruppen ska mata spis/häll/ugn - inget annat!
Det kräver en 3-polig säkring (som bryter alla faser vid överlast i en av faserna).
Dessutom är antagligen spisen avsäkrad med 16A vilket kräver att uttag och apparater som ansluts tål kortslutning med med en sådan säkring.
Det finns kanske chans att din nuvarande häll är på 230V men man vet ju inte om det senare kommer att anslutas en 400V-spis.
Hur som helst så gör man inte så - spisgruppen ska mata spis/häll/ugn - inget annat!
tack för svaret, misstänkte att det kunde vara något åt det hållet...
jag får fundera vidare på hur jag skall lösa det hela...
återigen tack för bra svar!!
jag får fundera vidare på hur jag skall lösa det hela...
återigen tack för bra svar!!
Klicka här för att svara