Hej!

Jag har flyttat in i ett hus där det finns två elcentraler, av den gamla typen, diazedsäkringar.
en elcentral med jordfelsbrytare i bostadsvåningen och en i källaren.

Kan man lita på att jordfelsbrytaren i bostadsvåningen täcker elcentralen i källaren också eller måste det sitta separat jordfelsbrytare till centralen i källaren?

Tryck på testknappen på jordfelsbrytaren, det som blir utan ström går på den jordfelsbrytaren

Man sätter inte en JFB för två centraler, det går men är rätt opraktiskt.

elmont skrev:
Man sätter inte en JFB för två centraler, det går men är rätt opraktiskt.
Kan tänka mig att det lätt blir på detta vis om den i källaren är en undercentral.

Då sätter man en JFB till i källaren (om man vill ha den centralen skyddad)

Gissar att vi inte har samma ordbruk för undercentral. För mig innebär det att den är fullt avsäkrad och blir bryten av huvudbrytaren i första centralen. Då kan jag mycke väl tänka mig att JFB hamnar på hela huset. Praktiskt eller ej men bra mycke billigare än att bryta ut denna grupp från huvudcentralen.

Om en undercentral behöver avsäkras beror enbart på vilken area den matande ledningen har, och skulle man behöva säkra ner kostar en kapsling med tre säkringar hos tex Clas Ohlsonkapslin ca 50:- + 3 pol säkring ca 150:- lite MK kanske 20:- och en timmer jobb så kostnaden är ju inte så stor att bryta ur en grupp. Till det kommer en JFB i källaren samma kapsling ca 50:- JFB ca 400:- pluss MK 20:- och en timme till. Då blir det bra till en inte allt för hög kostnad, man kan ju även få ROT om man tycker det blir dyrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.