11 916 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Jordfelsbrytare löste trots urskruvad säkring.
Sida 1 av 2
Skruvade ur säkringen som gick till källaren och kontrollmätte så det inte fanns någon spänning och började koppla, när jag tog kabelsaxen och knipsade av en kabel som var inkopplad så ropade sambon att strömmen försvann.
Jag kollade och det var jordfelsbrytaren som hade löst, jag blev konfunderad men återställde brytaren och gick ner och mätte på den knipsade kabeln och det fanns ingen ström i den.
Detta hände 2 gånger till när jag jobbade, ingen ström men jfb löste.
Någon som kan förklara varför?
Krypström i jorden som gjorde tillräckligt för att jfb skulle bryta när den kortslöts men nollan?
Jag kollade och det var jordfelsbrytaren som hade löst, jag blev konfunderad men återställde brytaren och gick ner och mätte på den knipsade kabeln och det fanns ingen ström i den.
Detta hände 2 gånger till när jag jobbade, ingen ström men jfb löste.
Någon som kan förklara varför?
Krypström i jorden som gjorde tillräckligt för att jfb skulle bryta när den kortslöts men nollan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 860 inlägg
Du kortslöt förmodligen N och PE i kabeln. Med belastning inkopplad på andra grupper så innebär det att strömmen får två vägar att ta tillbaka till centralen. Detta känner JFBn av (att det går mindre ström i N än vad det ska) och löser.
Just det! Fast krypströmmen var i nollan. Eller kallas det krypström? Hur som helst, eftersom belastningen sällan är lika på alla tre faserna så har du alltid en liten spänning i nollan när den är skild från jorden genom en JFB.Bezt skrev:
Bo.Stiltbergs förklaring är naturligtvis också helt riktig.
Redigerat:
Ja de blev säkert kortslutna när jag klippte kabel, trodde att det var tvungen att vara spänning för att jfb skulle bryta.
Ska koppla mer imorgon på ett annat ställe, får koppla ur anslutningskabel från dosan innan jag klipper i den för att sätta ny dosa då.
Är jobbigt när strömmen går så där, servern och tanten blir lite griniga.
Ska koppla mer imorgon på ett annat ställe, får koppla ur anslutningskabel från dosan innan jag klipper i den för att sätta ny dosa då.
Är jobbigt när strömmen går så där, servern och tanten blir lite griniga.
enklare att stänga ner dem innan man sätter igång *flinar*
/Kent
/Kent
Första gången får man en hjärtattack när JFB löser ut trots att säkringen var utskruvad ("vafan, tog jag fel säkring???"), sedan vänjer man sig och svär bara över att man hade glömt att det kunde hända. 
Haha ja det var ju första tanken, elen är lite roligt kopplat ibland här hemma men jag kontrollmätte ju innan jag började. Lite jobbigt då proppen till källaren och jfb sitter på övervåningen fast att det finns 2 proppskåp i källaren.
Näväl, alltid lär man sig nåt.
Näväl, alltid lär man sig nåt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag kan säga dig att man märker när man skruvat ur fel säkring och klipper en kabel med spänning på. Även kabelsaxen uppmärksammar det. :blushing::wow:-MH- skrev:
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En Knipexavbitare tål utan vidare att klippa härdad skruv men inte en EKK 3G1,5 med proppen i.
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg