En personskyddsautomat beskrivs ju som en jordfelsbrytare och automatsäkring i en och samma enhet. Men detekterar en personskyddsautomat överström i både fasen och nollan?
Om man har en undercentral som kopplas in via vanlig schuko-sladd (vanligt i t.ex. landströmscentraler i båtar) så vet man inte om fasen är fas och nollan nolla, utan det kan vara tvärtom att man får fasen där man "tror" att nollan kommer. Därför är rekommendationen att man har en automatsäkring både på fas och nolla som är mekaniskt sammankopplade (dvs båda bryter om den ena löser ut).
Om man istället kopplar in en personskyddsautomat kommer den att ge samma skydd? Dvs bryter personskyddsautomaten om det blir en överström i nollan mot jord? Iofs så borde jordfelsbrytar-delen väl detektera detta? Kanske är rekommendationen med två sammankopplade automatsäkringar egentligen bara för att få en tvåpolig brytning och inte för att få 2 överströmsdetektorer?
Jag antar att jordfelsbrytar-delen är oberoende av vad som egentligen är fas och nolla?
Om man vill detektera att fasen kommer in på fel ledning, kan man sätta en glim-lampa mellan nolla och jord eller är det obra
? Skulle en sådan högresistiv förbindelse mellan nolla och jord även ge problem med tjuvutlösande jordfelsbrytare när fasen kommer där den skall?
Om man har en undercentral som kopplas in via vanlig schuko-sladd (vanligt i t.ex. landströmscentraler i båtar) så vet man inte om fasen är fas och nollan nolla, utan det kan vara tvärtom att man får fasen där man "tror" att nollan kommer. Därför är rekommendationen att man har en automatsäkring både på fas och nolla som är mekaniskt sammankopplade (dvs båda bryter om den ena löser ut).
Om man istället kopplar in en personskyddsautomat kommer den att ge samma skydd? Dvs bryter personskyddsautomaten om det blir en överström i nollan mot jord? Iofs så borde jordfelsbrytar-delen väl detektera detta? Kanske är rekommendationen med två sammankopplade automatsäkringar egentligen bara för att få en tvåpolig brytning och inte för att få 2 överströmsdetektorer?
Jag antar att jordfelsbrytar-delen är oberoende av vad som egentligen är fas och nolla?
Om man vill detektera att fasen kommer in på fel ledning, kan man sätta en glim-lampa mellan nolla och jord eller är det obra
Redigerat av moderator:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Nja, du behöver en tvåpolig JFB och en tvåpolig dvärg. En PSA har bara en dvärg (så vitt jag vet).
PSAn skyddar mot överströmmar L-N i båda fallen med hur stickproppen är vänd.
Den skyddar dock inte mot kortslutning mot jord i det fall där stickproppen är "felvänd", men det gör däremot JFB-delen i PSAn. Den får dock inte vara enda skyddet vid kortslutning.
En glimlampa brukar har ett förkopplingsmotstånd på några hundra kohm så den borde inte påverka JFBn.
Egentligen borde ni väl ha ett 3-polig CEE-don i ställer för schuko?
PSAn skyddar mot överströmmar L-N i båda fallen med hur stickproppen är vänd.
Den skyddar dock inte mot kortslutning mot jord i det fall där stickproppen är "felvänd", men det gör däremot JFB-delen i PSAn. Den får dock inte vara enda skyddet vid kortslutning.
En glimlampa brukar har ett förkopplingsmotstånd på några hundra kohm så den borde inte påverka JFBn.
Egentligen borde ni väl ha ett 3-polig CEE-don i ställer för schuko?
Vi har naturligtvis blått 3-poligt CEE-don hela vägen, men ibland finns det bara vanliga schuko-uttag att koppla in sig på och då använder man en CEE-schuko-adapter och då står man genast med fasvändningsproblematiken.
Så du menar att personskyddsautomaten inte kan användas i t.ex. landströmscentraler, just för att den inte har överströmsskydd nolla-jord?
Så du menar att personskyddsautomaten inte kan användas i t.ex. landströmscentraler, just för att den inte har överströmsskydd nolla-jord?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag vet inte, ska kolla om det står nåt i reglerna för vilka krav som ställs på en sådan landströmscentral, om den måste kunna hantera polväxling, dvs betrakta matningen som två faser.
De flesta PSA för allmänt bruk som säljs i Sverige tex Hager mfl, har endast 1-pol överströmsskydd.
För en central matad via Shuko ska man använda 2-pol avsäkring, helst då med gemensam brytmekanism.
Glimlampor för indikering stör inget i detta fallet och funkar för den som vet om hur det ska hanteras.
Det finns annars PSA som fyller kraven på 2-pol säkringsfunktion tex ABB, Siemens har såna, men annars kanske prioriteringen blir JFB-funktion, 2-pol avsäkring, 2-pol med gemensam mekanism, korrekt 2-pol PSA.
Som backup får man se avsäkringen för landanslutningens uttag oberoende av lösning i UC:n.
För en central matad via Shuko ska man använda 2-pol avsäkring, helst då med gemensam brytmekanism.
Glimlampor för indikering stör inget i detta fallet och funkar för den som vet om hur det ska hanteras.
Det finns annars PSA som fyller kraven på 2-pol säkringsfunktion tex ABB, Siemens har såna, men annars kanske prioriteringen blir JFB-funktion, 2-pol avsäkring, 2-pol med gemensam mekanism, korrekt 2-pol PSA.
Som backup får man se avsäkringen för landanslutningens uttag oberoende av lösning i UC:n.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Norge kanske...
Clas hade dem förut, men ser inte någon nu.
Annars har t.ex Elfa, Elbutik.se etc
Clas hade dem förut, men ser inte någon nu.
Annars har t.ex Elfa, Elbutik.se etc
Men vänta nu, en PSA har väl två "knappar" som sitter ihop, dvs bryter både fas och nolla. Är det så att "säkringen" i den endast löser för överström i fasen är det då något problem ? Går strömmen fas-nolla kommer ju brytaren att bryta vid överström ändå...(Strömmen går ju tebax via nollan, och skulle den inte göra det bryter ju JFBn)
Japp, de sitter ihop på PSA:n. Råkade köpa fel till ett projekt här hemma och tänkte roa mig med att testa om det är någon skillnad i funktion om man kastar om fas och nolla. På den PSA som jag köpte (AEG) är skruvplinten för nolla märkt med ett N.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Frågan gällde huruvida "säkringsdelen" i PSA'er mäter överström i både fas och nolla. Det gör inte dom flesta. Det handlar om skyddet vid kortslutning mot jord. Om fas och nolla är omkastade i matningen till centralen så kommer enbart JFB-delen i PSA'n att skydda vid kortslutning, och det är inte tillåtet.
Därför behöver sådana här landströmscentraler i båtar har 2-poliga dvärgar.
Därför behöver sådana här landströmscentraler i båtar har 2-poliga dvärgar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Vet inte, men jag ser inget (större) hinder för det, alltså en dvärg per PSA. Ev vill man ha en 2-polig dvärg för att undvika att enbart nollan bryts vilket kan lura någon att tro att det är spänningslöst i uttagen. Jag kan också tänka mig att det finns andra regler för hur en "vändbar" central ska utformas. Det bör ju t.ex inte finnas en oskyddad nollplint som kan förekomma i äldre normcentraler, vilket i.o.f.s inte är värre än en gammal diazedcentral.
Jag tror det är en stor fördel med en tvåpolig dvärg.
När Svensson drar ut en säkring och kollar att det var rätt säkring så sätter han in en lampa i uttaget, sen provar han en säkring i taget till det slocknar och då är det spänningslöst - tänker Svensson.
Men är det en separat dvärg för nollan så slocknar ju lampan när den dvärgen fälls bort, men anläggningen är ju fortfarande spännande
med fasen.
När Svensson drar ut en säkring och kollar att det var rätt säkring så sätter han in en lampa i uttaget, sen provar han en säkring i taget till det slocknar och då är det spänningslöst - tänker Svensson.
Men är det en separat dvärg för nollan så slocknar ju lampan när den dvärgen fälls bort, men anläggningen är ju fortfarande spännande
Ursäkta en väldigt gammal bump!
Jag sitter och labbar med en landströmscentral. Jordfelsbrytaren i den ska ha N, L och GND (äldre MG multi9).
Om GND är inkopplad så löser den direkt när stickproppen är felvänd, så snart stickproppen sätts i, så jag antar att den helt enkelt är till för att kontrollera att den är rätt inkopplad.
Om GND inte är inkopplad, så löser den inte vid felvändning, och verkar fungera som den ska. Jag har testat med Julas vägguttagsprovare i ett uttag efter landströmscentralen. Vägguttagsprovaren måste dock vändas rätt i uttaget, så det matchar om matningen till landströmscentralen är rätt eller fel. Så långt verkar det fungera som tänkt.
På dvärgbrytardelen tänkte jag att det var smidigt med en 3-polig, i stället för 2-polig, då en sådan fanns hemma. Här är dock problemet att den inte löser vid överström om fas och nolla är växlade. Och det förväntade jag mig inte.
Både 2- och 3-poliga dvärgarna hos Hager har samma symbol förutom antal poler (MCN210, MCN310). Ska det vara någon speciell variant av den 2-poliga för att det ska bli rätt, och det är därför det inte går med min 3-poliga?
Jag sitter och labbar med en landströmscentral. Jordfelsbrytaren i den ska ha N, L och GND (äldre MG multi9).
Om GND är inkopplad så löser den direkt när stickproppen är felvänd, så snart stickproppen sätts i, så jag antar att den helt enkelt är till för att kontrollera att den är rätt inkopplad.
Om GND inte är inkopplad, så löser den inte vid felvändning, och verkar fungera som den ska. Jag har testat med Julas vägguttagsprovare i ett uttag efter landströmscentralen. Vägguttagsprovaren måste dock vändas rätt i uttaget, så det matchar om matningen till landströmscentralen är rätt eller fel. Så långt verkar det fungera som tänkt.
På dvärgbrytardelen tänkte jag att det var smidigt med en 3-polig, i stället för 2-polig, då en sådan fanns hemma. Här är dock problemet att den inte löser vid överström om fas och nolla är växlade. Och det förväntade jag mig inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både 2- och 3-poliga dvärgarna hos Hager har samma symbol förutom antal poler (MCN210, MCN310). Ska det vara någon speciell variant av den 2-poliga för att det ska bli rätt, och det är därför det inte går med min 3-poliga?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Dvärgbrytaren ska inte skilja på fas och nolla, ska kvitta vad som är fas och nolla.
Jordfelsbrytare ska heller inte bry sig om fas och nolla med skyddsjord inkopplat.
Du har något annat fel.
Protte
Jordfelsbrytare ska heller inte bry sig om fas och nolla med skyddsjord inkopplat.
Du har något annat fel.
Protte