6 842 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Dragfjäder för flera böjar
Jag har letat efter en dragfjäder för dragning av FK i elrör. Har sett en dragfjäder med plastkulor i ena ändan, vilket möjligjör att lätt få igenom fjädern även om det är flera böjar.
Finns det någon som kan tipsa mig och ev, andra som har problem med svårigheter att få igenom dragfjädern, var man kan få tag på en sådan fjäder.
MVH
Leonardo
Finns det någon som kan tipsa mig och ev, andra som har problem med svårigheter att få igenom dragfjädern, var man kan få tag på en sådan fjäder.
MVH
Leonardo
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag kör med en vanlig dragfjäder, det är sällan några problem. Stålfjäder funkar ibland när det trilskas. Hör med närmaste elfirma om du får låna en fjäder.
Hur många böjar handlar det om?
Hur många böjar handlar det om?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Fler än 4-5 böjar brukar bli problem. Jag tror det räcker med en (1) skarp böj någonstans. Jag tryckte igenom dragfjädern i en 18.5m lång hastigt lagd 20-slang med minst 7 böjar utan minsta besvär, vilket förvånade mig. Samtidigt var det stora problem med en 6 meters slang där jag visste fanns en skarp böj.
Oftast är det den (näst)sista böjen det tar stopp i. Då kan du använda en tunn pianotråd för att fiska upp dragfjädern. Gör en oval ögla på tråden och tryck i den från andra hållet. Bocka till en vev och snurra tråden så att den trasslar ihop med dragfjädern i slangen. Sedan går den att dra ut.
Oftast är det den (näst)sista böjen det tar stopp i. Då kan du använda en tunn pianotråd för att fiska upp dragfjädern. Gör en oval ögla på tråden och tryck i den från andra hållet. Bocka till en vev och snurra tråden så att den trasslar ihop med dragfjädern i slangen. Sedan går den att dra ut.
Håller med föregående... dammsugare och murar snöre kanon... med dragtråd kom jag halvvägs med murarsnöre tog det 5 sec när jag hittat rätt rör i centralen... Det är rätt bra om man inte sågar bort märkningen av rören när man snyggar till i centralen 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag vet att det finns någon dragfjäder med kulor, men som jag aldrig använt. Dock tror jag att den är till för markrör.leonardo skrev:
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns "radband", länge sedan jag såg detta och då har man en speciell "pump" man matar in radbandet med.
Annars så finns KATI Blitzcompact, en alldeles ypperlig dragfjäder som inte blir som en spiralfjäder när den är ihoprullad.
((((inköpt på Malmbergs för 1000 spänn)))))) men den var värd detta.
Protte
Annars så finns KATI Blitzcompact, en alldeles ypperlig dragfjäder som inte blir som en spiralfjäder när den är ihoprullad.
((((inköpt på Malmbergs för 1000 spänn)))))) men den var värd detta.
Protte
Klicka här för att svara