Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad

Billigaste eldragning i mark ?

Vad är det billigaste godkända alternativet att dra en fas till ett litet förråd ca 20 meter från el centralen?
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Stockholm

Hejsan!

Det borde vara N1XV-U/R 3G1,5, ca 10:-/m, om det skall säkras av med 10A dvs, annars finns också 3G2,5 för ca 13:-/m om du hade tänkt säkra av vid 16A.

/Daniel

3.    länk #3
    Inloggad
    Det är inte enbart kabeln jag undrar över. Hela sättet. Gul skyddsrör kostar en del. Därför undrar jag tot sätt vilket är billigast och godkänd?
    Jag är en HAN.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Skåne

Gul kabelslang kostar 14.30 kr metern inkl frakt hos Rinkaby rör. Har svårt att tänka mig något billigare.
    Det finns väl ingen kabel till rimligt pris som man får lägga bar i mark?

Eh jo, det fanns det ju.

/John
    Senast redigerad av john_l 2010-07-30 19:15

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Och man behöver INTE använda skyddsrör .

6.    länk #6
    electrocuteds avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: älvsborg

lägger man kabeln direkt i mark så ska där fyllas med sand runt kabeln och en gul remsa ska läggas en decimeter ovanför kabeln, lägger man gult kabelrör så kan man skippa remsan och sanden.

7.    länk #7

Så det är så man gör när man plöjer ner kabel? gult band kanske men sand ?? jo det finns ju sådana aggregat men oftast inte. Vad som är bäst skyddsrör, men billigast och godkänt??

8.    länk #8
    Inloggad
    Hoppas ni kan komma överens ...

Förr gick det bra med EKKJ 2,5 och en vanlig bräda på ovansidan.
    Vet ej hur det är idag :-(
    Senast redigerad av BigGitt 2010-07-30 20:01
    Jag är en HAN.

9.    länk #9

Jag tror du kan lita på mig

10.    länk #10
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Det tror jag med

EKLK i rör
    N1XV eller ekkj/rkkj med eller utan rör är väl de alternativ jag kommer på

11.    länk #11
    Inloggad
    Taget. EKKJ 2.5 /Biltema + varningband.

Tackar.
    Jag är en HAN.

12.    länk #12
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Med tex EKKJ behöver man ej skyddsrör (förutom om den går under där man kommer köra bilar). Men då ska man som electrocuted säger fylla med sand/granulering egentligen (så att inte tjälen skjuter någon vass sten mot kabeln). Tex Aceflex måste man ha mekaniskt skydd. Antingen skyddsrör eller så finns det en tjockare plastremsa man kan lägga ovan istället för den vanliga gula tunna varningsplasten.

Du måste ju dock inte ha 50s markrör om det är en liten 3g1,5 kabel. Den ryms ju lika gärna i ett 16s eller 20s VPrör.
    EL-intresserad datanörd

13.    länk #13
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Har hört något rykte om att EKLK skulle vara tillåten att grävas ner direkt utan skyddsrör om man lägger en bräda ovanför eller något sånt, kan det verkligen stämma?

//Patrik

14.    länk #14

Nja. det står så här: Får förläggas i mark med extra skydd mot mekanisk åverkan. Sedan är det upp till brukaren att visa att dennes skydd är tillräckligt. Använder man tex. kabelrör är det ingen tvekan det är ju godkänt som mekaniskt skydd, men tex. en bräda har ju inget "godkännande" och då är det brukaren som ska visa att den fyller kraven. Dessutom mår Eklk inte så väldigt bra i mark, plasten åldras rätt snabbt och blir stel som en pinne efter några år, plus att den är dyrare än motsvarande pex.

15.    länk #15
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Ah, okej. En kollega som promt påstod att man inte behövde något skyddsrör till EKLK.

//Patrik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01