Beroende på marken kan en vanlig tryckimpregnerat planka hålla 10 - xx antal år! Har sett vanliga strukna med gammal motorolja vara hårda efter 15 år. I lerig jord skulle jag inte våga köra utan nåt hårdare. En del av el gubbarna körde med takpannor för 30 år sen. Och det håller i evighet!
Jag är en HAN.
Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.
Med tex EKKJ behöver man ej skyddsrör (förutom om den går under där man kommer köra bilar). Men då ska man som electrocuted säger fylla med sand/granulering egentligen (så att inte tjälen skjuter någon vass sten mot kabeln). Tex Aceflex måste man ha mekaniskt skydd. Antingen skyddsrör eller så finns det en tjockare plastremsa man kan lägga ovan istället för den vanliga gula tunna varningsplasten.
Du måste ju dock inte ha 50s markrör om det är en liten 3g1,5 kabel. Den ryms ju lika gärna i ett 16s eller 20s VPrör.
Var kan du läsa att aceflex behöver ett extra mekansikt skydd?
Vanlig VP rör har inget godkännande som skyddsrör i mark...
Aceflex behöver inget extra skydd i marken: för öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark, dock ej i explosionsfarliga rum.för öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark, dock ej i explosionsfarliga rum.